احتمال اخذ مسکوکات طلا به عنوان وثیقه تسهیلات در بانک کارگشایی

نحوه فعالیت بانک کارگشایی با ایجاد حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا در یکی از بانک‌های کشور تغییر نخواهد کرد.

علی عادلی، رییس بانک کارگشایی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد حساب قرض‌الحسنه مسکوکات طلا از سوی بانک رفاه در عملکرد بانک کارگشایی تاثیری خواهد داشت؟ گفت: در حال حاضر پیشرفت این طرح مشخص نیست، البته باید اشاره کرد که عملکرد آنها هیچ تاثیری بر بانک کارگشایی ندارد. چرا که این بانک با وثیقه طلای ساخته شده، تسهیلات ارائه می‌کند در حالی که بانک رفاه در قبال مسکوکات طلا، تسهیلات اعطا می‌کند. وی با بیان اینکه بانک رفاه برای پرداخت تسهیلات از منابع پولی استفاده نمی‌کند، متذکر شد: منابع این بانک مسکوکات طلا است، در حالی که منابع بانک کارگشایی پولی است و طلای ساخته شده به عنوان وثیقه تسهیلات دریافت می‌شود.

عادلی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است نحوه عملکرد بانک کارگشایی تغییر کند؟ توضیح داد: عملکرد بانک تغییر نخواهد کرد، از سوی دیگر عملکرد فعلی حفظ خواهد شد اما ممکن است خدمات جدیدی افزوده شود.

او ادامه داد: احتمال اخذ مسکوکات طلا به عنوان وثیقه تسهیلات در بانک وجود دارد، البته این امر جزو خدمات جدید است که مستلزم تصویب هیات‌مدیره بانک ملی است.

به گفته رییس بانک کارگشایی اگر قرار باشد مسکوکات طلا به عنوان وثیقه تسهیلات دریافت شود، عملکرد آن با بانک طلا تداخلی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه تاسیس بانک قرض‌الحسنه به چه صورت خواهد بود؟ و آیا در عملکرد بانک کارگشایی تاثیرگذار است؟ گفت: قرار است منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها ‌به صورت جداگانه مدیریت و با سایر منابع مخلوط نشود، سپس شعب خاصی از بانک‌ها برای اعطای قرض‌الحسنه در نظر گرفته می‌شود.

عادلی ادامه داد: در حال حاضر بانک ملی به دنبال ایجاد این بانک قرض‌الحسنه است، البته صحبت از ایجاد یک بانک قرض‌الحسنه مستقل است، اما ممکن است هر بانکی سازوکار قرض‌الحسنه خود را با سایر عملیات جدا کند.

وی به این سوال که آیا ممکن است وظایف بانک کارگشایی به بانک قرض‌الحسنه محول شود، پاسخ داد: مشخص نیست، اما اگر منابع قرض‌الحسنه جداگانه مدیریت شود، بانک کارگشایی از نظر اعتباری وضعیت بهتری خواهد یافت و امکان افزایش اعتبار آن بیشتر خواهد بود. در این حالت واحدهای اعطای قرض‌الحسنه محدود خواهند شد بدین ترتیب وضعیت اعتباری بانک کارگشایی بهبود می‌یابد.

رشد ۳۵‌درصدی تسهیلات پرداختی تا پایان تیرماه

رییس بانک کارگشایی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با اشاره به عملکرد این بانک تا پایان تیرماه گذشته خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵‌درصد از نظر مبلغ رشد یافته است که رشدی بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: تسهیلاتی که در این مدت پرداخت شده، ۳۱۹‌میلیارد و ۳۱۰‌میلیون و ۵۶۱‌هزار ریال بوده است. به گفته او در مدت ذکر شده ۲۷۸‌میلیارد و ۳۶۳‌میلیون و ۷۲۳‌هزار ریال از تسهیلات پرداختی وصول شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸‌درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: از نظر تعداد تسهیلات پرداختی نیز ۸/۱۲‌درصد رشد حاصل شده است که تعداد آن ۲۰۰‌هزار و ۴۵۶ فقره بوده است. در عین حال از نظر تعداد تسهیلات وصول شده ۶/۹‌درصد رشد ایجاد شده است. این در حالی است که تعداد تسهیلات وصول شده برابر با ۱۹۶‌هزار و ۵۵۵فقره بوده است.