گروه بازار پول - با رشد ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو، ارزش طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش نهاده است. بنابراین گزارش روز گذشته ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد یک ماه گذشته خود رسید که دلیل اصلی آن پمپاژ نقدینگی توسط بانک مرکزی اروپا برای سومین روز متوالی برای کنترل بازارهای سرمایه بوده است.

طی هفته جاری عدم‌کاهش نرخ بهره در آمریکا که برخلاف انتظار بوده باعث شد که وام‌گیرندگان نتوانند تسهیلات دریافتی خود را به موقع بپردازند و موسسات مالی که در چنین مواقعی با اعطای وام‌های مسکن موسوم به Sub - Prime Loan به تسهیلات گیرندگان وام می‌پرداختند نیز با مشکل نقدینگی مواجه شده و از سوی دیگر شرکت‌های ساختمانی در بازارهای بورس با کاهش ارزش سهام مواجه شده‌اند و بانک‌های مرکزی برای مقابله با این مشکلات اقدام به تزریق نقدشوندگی به بازارها کرده‌اند.

تداوم تزریق پول به بازارهای سرمایه و بازارهای مالی به‌ویژه در اروپا موجب کاهش ارزش یورو و پوند در مقابل دلار آمریکا شده است. روز گذشته در بازار داخلی کشور قیمت یورو ۳تومان و قیمت پوند انگلیس ۸تومان کاهش داشته در حالی که قیمت دلار آمریکا به رشد ملایم خود ادامه داده و این روزها در بازار تهران ۹۳۶تومان به فروش می‌رسد.

ارزش طلا نیز با ۸/۲دلار کاهش نسبت به روز دوشنبه به حد ۱۰/۶۶۷دلار رسید.

در حالی که تاثیر چندانی بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نداشت.

سرمایه‌گذاران ارزی انتظار داشتند که برای ماه سپتامبر شاهد رشد نرخ بهره یورو باشند حال اینکه بانک مرکزی اروپا از بالا بردن آن خودداری کرده است.

بانک مرکزی اروپا (ECB) رقمی در حدود ۶۷/۴۷میلیارد یورو (۹۳/۶۴میلیارد دلار) را روز دوشنبه به بازارهای پول منطقه یورو تزریق کرد بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نیز در این روز ۲میلیارد دلار به بازارهای پولی تزریق کرده است. روز جمعه این بانک در حدود ۳۸میلیارد دلار به این بازارها پول تزریق کرده بود.