صندوق تعاون کشور منحل می‌شود

صندوق تعاون پس از تاسیس بانک توسعه تعاون با اصلاح اساسنامه به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بدون داشتن حق ایجاد شعبه تبدیل می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس ماده ۱۰ لایحه اصل ۴۴ مصوب کمیسیون ویژه مجلس به منظور افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به ۲۵‌درصد تا پایان سال ۱۳۹۳، دولت موظف است اقدامات زیر را معمول دارد:

- سند توسعه بخش تعاون توسط وزارت تعاون با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی، بانک مرکزی و اتاق تعاون مرکزی که در آن مجموعه راهکارهای نیل به سهم ۲۵‌درصد و مسوولیت هر یک از دستگاه‌ها تعیین شده باشد تهیه و برای تصویب به هیات‌وزیران تقدیم میشود. این سند می‌بایست مبنای تدوین بودجه‌های سالانه قرار گیرد.

- در کلیه مواردی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی مشوق‌هایی را - به جز مالیات‌ها- ارائه می‌کند این حمایت برای تعاونی‌های متعارف ۲۰‌درصد بیش از بخش غیرتعاونی خواهد بود.

- علاوه‌بر حمایت موضوع بند ب این ماده، حمایت‌های زیر در شرکت‌های تعاونی متعارف انجام خواهد گرفت:

۱ - کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای تامین تمام یا بخشی از آورده شرکت‌های تعاونی که اعضای آن در زمان دریافت این حمایت جز سه دهک اول درآمدی جامعه باشند.

۲ - پرداخت یارانه حق بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در هر تعاونی به میزان ۲۰‌درصد

۳ - ارائه مشاوره، کمک به ارتقای بهره‌وری، آموزش کارآفرینی، مهارت، کارآموزی، بصورت رایگان

۴ - پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی شرکت تعاونی متعارف

۵ - کمک به انجام مطالعات، تهیه طرح، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی، تملک و آماده سازی

اراضی

- کمک به تشکیل شرکت‌های تعاونی سهامی عام و تعاونی‌های فراگیر ملی برای فقرزدایی و ایجاد و گسترش اتحادیه تعاونی تخصصی

- حمایت مالی برای توانمندسازی اتاق‌های تعاون

- تاسیس بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه معادل ۵‌هزار میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تامین منابع سرمایه‌ای بخش تعاون

اساسنامه‌این بانک حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون با رعایت قوانین و مقررات بانکی با پیشنهاد مشترک وزارت تعاون و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد. وزیر تعاون رییس مجمع عمومی بانک مذکور خواهد بود.

تبصره ۱- صندوق تعاون پس از تاسیس بانک توسعه تعاون با اصلاح اساسنامه به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون بدون داشتن حق ایجاد شعبه تبدیل می‌شود.

شعب صندوق با همه امکانات، دارایی و نیروی انسانی آن به بانک توسعه تعاون واگذار می‌شود.

تسویه حساب فی‌مابین صندوق و بانک توسط کارگروهی متشکل از وزیر تعاون، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ظرف حداکثر سه ماه پس از واگذاری شعب انجام می‌شود.

تبصره ۲- سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک توسعه تعاون برای تامین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون صرف می‌شود.

تبصره ۳- حمایت‌های مذکور در این ماده مانع از اختصاص سایر حمایت‌های مربوط به اقشار خاص مثل روستاییان، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، ایثارگران و نظایر آن نخواهد بود.

منابع لازم برای اجرای این ماده در بودجه سالانه در ردیف مستقلی تحت عنوان «شکل‌گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها» منظور خواهد شد.

وزارت تعاون موظف است در جهت حذف مداخله دولت در امور اجرایی و مدیریتی تعاونی‌ها و بهبود سیاست‌های توسعه بخش، با همکاری اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران ظرف ۶ ماه پس از تصویب این قانون، نسبت به بازنگری در قوانین و مقررات حاکم بر بخش تعاونی اقدام و لوایح مورد نیاز را به هیات‌وزیران پیشنهاد نماید.