فاطمه بهادری

قرارداد ۴۱۰میلیون دلاری تامین مالی پروژه پتروشیمی کاویان (الفین ۱۱) روز گذشته توسط دکتر مهدی رضوی، مدیر عامل بانک صنعت ومعدن و غلامحسین نجابت، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسید.

در مراسم امضای این قرارداد که در محل ساختمان مرکزی بانک صنعت و معدن برگزار شد، مدیر عامل بانک اظهار داشت: تسهیلات مصوب این بانک برای اجرای طرح «الفین ۱۱» بالغ بر ۳۲۳میلیون و ۳۰۰هزار یورو و معادل ۴۱۰میلیون دلار است که از محل منابع بند ۷تبصره ۲قانون بودجه سال گذشته کل کشور تامین شده است. وی هدف از اجرای طرح پتروشیمی کاویان را ایجاد یک مجتمع الفین شامل دو واحد الفین دانست که هر یک از آنها ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن را داشته و خوراک مورد نیاز واحدهای پایین دستی مجتمع پتروشیمی خط لوله اتیلن غرب را تامین می‌کند.

رضوی تصریح کرد: مدت اجرای طرح یاد شده که در منطقه عمومی پارس جنوبی به اجرا درخواهد آمد، چهارسال و بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی بانک صنعت و معدن نیز هفت سال در۱۴قسط ۶ماهه خواهد بود.

وی ادمه داد: درآمد سال اول این طرح یک‌میلیارد و یکصد میلیون تومان در روز برآورد شده و دوره بازگشت سرمایه آن نیز پنج سال برآورد می‌شود. نرخ بازده داخلی این طرح ۵۰درصد است.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در مناطق محروم کشور، از اهداف فرهنگی و اجتماعی این طرح است، افزود: با توجه به نقش حساس صنایع پتروشیمی در کشور و لزوم تغییر استراتژی فروش مواد خام نفتی به مواد فرآوری شده و دارای ارزش افزوده که موجب توسعه اشتغال در کشور خواهد شد، تامین مالی صنایع یاد شده توسط این بانک از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: بانک صنعت و معدن به علت ایفای نقش فعال در ایجاد صنایع زیر ساختی کشور توانسته جایزه توسعه زیر ساخت سال ۲۰۰۷ میلادی را از اتحادیه بانک‌های توسعه‌ای آسیایی (ADFIAP) دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه بانک صنعت و معدن از سال گذشته تاکنون علاوه‌بر تامین اعتبار طرح‌های عظیم صنعتی و معدنی، ۳طرح پتروشیمی را تامین اعتبار کرده است افزود: این طرح نیز بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده اتیلن در جهان است.

وی اظهار داشت: کشورهای عضو سازمان OECD به تبعیت از تحریم‌های اقتصادی در مسیر تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی ایران موانع غیرمتعارفی به وجود می‌آورند که با تامین مالی پروژه‌ها از منابع داخلی مشکلات مرتفع می‌شود.

وی ادامه داد: تامین مالی این طرح‌ها مشروط بر این است که بانک مرکزی ارز اختصاصی به بانک صنعت و معدن را در اختیار بانک قرار دهد.

رضوی با بیان اینکه بانک صنعت و معدن را براساس معیارهای بانکداری کوچک نگه داشته‌ایم افزود: تا سه سال قبل بانک سه شعبه داشت که در حال حاضر دارای ۴۱ شعبه در نقاط کلیدی و شهرستان‌ها است. وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰درصد شعب بانک آن‌لاین است.وی رسالت بانک صنعت و معدن را کمک به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل این بانک توسعه سرمایه‌گذاری در جهت رشد اقتصادی کشور و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت بخش غیردولتی است.

تامین اعتبار دو طرح دیگر پتروشیمی در حال بررسی است

در ادامه مراسم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت نیز اظهار داشت: پتروشیمی کاویان که بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده اتیلن در جهان است با تامین مالی بانک صنعت و معدن به اجرا درمی‌آید.

غلامحسین نجابت با تاکید بر اینکه این مجتمع با ظرفیت دو میلیون و ۱۸۰هزار تن اتیلن، در سال به تولید می‌رسد، افزود: بانک صنعت و معدن علاوه‌بر تامین مالی طرح پتروشیمی کاویان، دو طرح پتروشیمی دیگر نیز در دست دارد و سه طرح دیگر نیز در مراحل مطالعاتی است. وی تصریح کرد: تا به حال عمده منابع از طریق سرمایه‌های ارزی بانک‌های جهانی تامین می‌شد که این اولین بار است که یکی از بانک‌های تخصصی کشور، این کار را به عهده گرفته است.

نجابت خط لوله اتیلن طولانی‌ترین خط لوله جهان به طول ۲هزار و ۴۰۰کیلومتر اعلام کرد و گفت: در مسیر آن ۱۰واحد پتروشیمی احداث خواهد شد.

به گفته وی این خط لوله از استان‌ فارس شروع به شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی منتهی می‌شود.

وی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری این خط و واحدهای در مسیر آن پنج میلیارد دلار برآورد شده که از لحاظ طرح‌های صنعتی، سیاسی و اشتغال‌زایی در کشور بی‌سابقه است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه با احداث دو خط لوله مرکز و شرق، یک کمربند خط لوله اتیلن در ایران ایجاد می‌کنیم، افزود: امیدواریم توسعه همکاری ما با بانک صنعت و معدن بتواند راهگشای بسیاری از تنگناهای مالی در آینده پروژه‌ها باشد.