تجلیل بانک اقتصاد نوین از فعالان عرصه خبر

«صلح جریانی است که از زندگی روزمره ما تا نجات کره زمین و حتی نجات تمدن بشری ادامه پیدا می‌کند». شواهد نشان می‌دهد که هر سال ۱۰ زبان در دنیا می‌میرد و دیگر کسی به آن زبان تکلم نمی‌کند. هر سال در دنیا بیش از ۳۰ نوع لباس بومی به فراموشی سپرده می‌شود. هر سال هزاران اثر فرهنگی به غارت برده می‌شود.

هر سال نسل یک حیوان و ۵ نوع گیاه در دنیا منقرض می‌شود و نسل ده‌ها حیوان در خطر انقراض است. در کل دنیا به خاطر تخریب محیط زیست، بیابان‌ها در حال پیشروی هستند و حوزه‌های بیشتری از منابع آب آلوده‌تر می‌شوند و از همه غم‌انگیزتر اینکه بیشترین تلفات جنگی همواره از آن غیر نظامی‌ها است.

از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، میزان مرگ و میر، آسیب‌های جسمی و روانی، آوارگی ناشی از جنگ‌ها برابر با کل آسیب‌های دوره تمدن بشری بوده است، یعنی ۲۰ سال در برابر ۴۰۰۰ سال و... تعجب نکنید. این گزارش مراسم تجلیل بانک اقتصاد نوین از خبرنگاران است.

اطلاعاتی که ارائه شد از گزارش نشست همایش و کارگاه تخصصی «هم اندیشی برای توسعه فرهنگ صلح» بود که توسط دست‌اندرکاران روابط عمومی بانک اقتصاد نوین در اختیار دعوت‌شدگان به مراسم قرار گرفت. همایشی که در تاریخ

۷/ ۱۲/ ۱۳۸۵ با حمایت بانک اقتصاد نوین برگزار شد.

این بانک خصوصی در دوره مدیریت جدید با رویکردی متفاوت به محیط پیرامون خود پا به عرصه فعالیت‌های اقتصادی نهاده است. فعالیت بنگاه‌داری خود را با جهشی شگفت‌انگیز ادامه می‌دهد و مسوولیت‌های اجتماعی خود را هم از یاد نبرده است.

شاید از همین رو است که مراسم تجلیل از استادان ارتباطات و خبرنگاران را نه برای تبلیغ صرف بلکه با اعتقاد به ضرورت و اهمیت وجود رسانه‌ها و احترام به فعالان عرصه خبر برگزار می‌کند.

مراسم تجلیل از خبرنگاران عصر روز یکشنبه گذشته چهارده مردادماه سال ۱۳۸۶ در ساختمان مرکزی بانک اقتصاد نوین برگزار شد.

نشستی صمیمانه که دکتر رسول‌اف، مدیر عامل بانک اقتصاد نوین نیز تا پایان جلسه میزبانی آن را به عهده داشت.

او در سخنانی کوتاه، روز خبرنگار را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد تا تجلیل از خبرنگاران روزی باشکوه بیشتری در سراسر کشور برگزار شود.

رسول‌اف در این مراسم برخلاف اکثر مدیرانی که از چنین فرصتی برای تبلیغ سازمان خود بهره می‌جویند، سخنی از عملکرد بانک به میان نیاورد و تنها به خوشامدگویی و تبریک روز خبرنگار بسنده کرد.

شاید هم به تبلیغ او نیازی نبود. خبرنگارانی که به مراسم دعوت شده بودند به ویژه خبرنگاران حوزه بانک روزنامه‌های اقتصادی با پیشرفت‌های دو سال گذشته این بانک از نزدیک آشنا بودند.

آنها می‌دانستند که تعداد شعب این بانک از پایان سال ۱۳۸۴ با تلاشی شبانه‌روزی به ۱۲۲شعبه در پایان سال ۱۳۸۵ رسیده است و در حال حاضر یکصد و پنجاهمین شعبه این بانک در حال فعالیت است.

تعداد حساب‌های موجود در این بانک از ۲۵۸هزار و ۵۸۹حساب در سال ۱۳۸۴ به ۲میلیون و ۵۲هزار و ۸۰۷حساب در پایان سال ۱۳۸۵ رسیده است به طوری که مشتریان بانک اقتصاد نوین در پایان سال گذشته به ۵/۱میلیون نفر افزایش یافته است.

میزان سپرده‌ها، تسهیلات پرداختی، تعداد کارت‌های الکترونیکی، دستگاه‌های خودپرداز، اعتبارات اسنادی گشایش‌یافته و ضمانت‌نامه‌های ارزی و ریالی و افزایش سرمایه بانک همه شاخص‌های رشد شگفت‌انگیز این بانک خصوصی در دو سال گذشته هستند.

رشدی که اولین بانک خصوصی پس از انقلاب را از یک بانک کوچک خصوصی به دارنده بزرگ‌ترین شبکه بانکی در بین بانک‌های خصوصی کشور تبدیل کرده است.

سخنرانان مراسم

پس از سخنان کوتاه دکتر رسول‌اف تنی چند از استادان ارتباطات توسط خانم حق شعار مدیر روابط عمومی بانک اقتصاد نوین برای ایراد سخن دعوت شدند.

دکتر سلطانی‌فر، نخستین سخنران این مراسم بود. او با اشاره به مشکلات و مشقات حرفه خبرنگاری در سطح جهان گفت: هر ساله در سراسر دنیا، تعدادی خبرنگار در جنگ و در حین فعالیت خبرنگاری جان خود را از دست می‌دهند.

تعدادی زندانی می‌شوند و محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد می‌شود اما همه اینها نشانه پیشرفت حرفه روزنامه‌نگاری است.

وی حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری را بدون عشق بی ثمر دانست و گفت: خبرنگاری نه درآمد دارد، نه امنیت و نه آینده‌ای روشن، اما تنها عشق به این حرفه است که خبرنگاران را به تحرک وا می‌دارد و آنها را در این عرصه پایدار می‌کند.

دکتر سلطانی‌فر یک پیشنهاد مشخص هم ارائه کرد او گفت: ما استادان ارتباطات و روزنامه‌نگاری آمادگی داریم تا در صورت حمایت سازمان‌هایی چون بانک اقتصاد نوین، رشته‌های تخصصی روزنامه‌نگاری همچون بانکداری و بیمه را در دانشگاه تدریس کنیم.

دکتر فرید از استادان رشته ارتباطات سخنران دیگر این مراسم بود. او خبرنگار را یک پژوهشگر دانست و افزود: یک خبرنگار واقعی با جمع‌آوری اطلاعات و پردازش آن و ارائه نتایج به دست آمده در واقع کار یک پژوهشگر را انجام

می‌دهد.

دکتر عباس‌زاده نیز به مدیران بانک اقتصاد نوین پیشنهاد کرد در شعب این بانک در استان‌ها یک رابط روابط عمومی تعیین شود تا با هماهنگی با ستاد روابط عمومی در تهران به برقراری ارتباط با همکاران بانکی و مشتریان بانک در سراسر کشور

همت گمارد.

وی گفت: در حال حاضر مردم بانک‌های خصوصی را از نظر پرداخت سود بیشتر به سپرده‌ها مورد توجه قرار می‌دهند در حالی که عملکرد بانک‌های خصوصی فراتر از این است و ارائه خدمات سریع‌تر و بهتر بانکی از مزیت‌های بانک‌های خصوصی است که باید در این زمینه تبلیغات بیشتری صورت گیرد.دکتر نفیسی از اساتید روزنامه‌نگاری دیگر سخنران این مراسم بود.

او نیز به موضوع روزنامه‌نگاری تخصصی در ایران پرداخت و افزود: دانشکده‌های ارتباطات و روزنامه‌نگاری باید واحدهای عملی را راه‌اندازی کنند تا دانشجویان از زمان تحصیل در رشته‌های تخصصی مثل بانک و بیمه آموزش ببینند.

وی خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگار باید بتواند اتفاقات آینده را در حوزه‌های مختلف و از جمله اقتصاد پیش‌بینی کند و لازمه این امر آموزش‌های تخصصی و تجربی است که باید با ایجاد واحدهای عملی صورت گیرد.

علی معلم، مدیرمسوول و صاحب‌امتیاز مجله دنیای تصویر نیز از جمله مدعوین این مراسم بود.

او در سخنانی از حضور خود به عنوان یک فعال بخش‌خصوصی در عرصه هنر در بانک اقتصاد نوین به عنوان یک بنگاه خصوصی اظهار خوشحالی کرد.

معلم گفت: از یکی از پیشکسوتان صنعت تبلیغات در ایران شنیدم که گفت: روزنامه‌نگاری در ایران در دهه ۳۰ شمسی وقتی که بخش‌خصوصی در ایران تقویت شد، قوت گرفت.

او به عنوان یک فعال بخش‌خصوصی در عرصه فرهنگ تاکید کرد: فرهنگ کشور هم به همراه اقتصاد باید خصوصی شود و در چنین شرایطی می‌توان به بهبود اقتصاد بیمار کشور امید داشت.

مدیرمسوول مجله دنیای تصویر با تجلیل از عملکرد دکتر رسول‌اف به عنوان یک مدیر کارآمد گفت: من هر جا که ردپای مدیریت دکتر رسول‌اف را دیده‌ام نشانه‌های موفقیت در آن سازمان را هم مشاهده کرده‌ام.

وی به دوران مدیریت رسول‌اف در بانک کشاورزی اشاره کرد و افزود: در آن زمان، ایشان مدیر موفقی بودند و من اطمینان دارم که بانک اقتصاد نوین هم در دوره مدیریت ایشان موفقیت‌های بسیاری به دست خواهد آورد همچنان که اکنون نیز بانک پیشرویی است.

غلامرضا کیامهر از روزنامه‌نگاران و فعالان با سابقه عرصه روابط‌عمومی نیز در این مراسم سخنانی ایراد کرد. وی گفت: بانک، یکی از مردمی‌ترین نهادها در جامعه است و روابط گسترده‌ای با مردم دارد. از این رو باید روابط‌عمومی بانک‌ها ارتباط گسترده‌ای با روزنامه‌ها داشته باشند.

وی انتخاب یک زن به عنوان مدیر روابط‌عمومی بانک اقتصاد نوین را به دکتر رسول‌اف تبریک گفت و این اقدام را نشانه بصیرت و نگاه‌نو وی به عرصه روابط عمومی دانست.

کیامهر نیز به دوره مدیریت دکتر رسول اف در بانک کشاورزی اشاره کرد و افزود: در آن دوران تنها بانک کشاورزی به عنوان یک بانک دولتی از تاسیس شهرک الکترونیک در کیش حمایت کرد و من مطمئن هستم که با چنین شیوه‌ای بانک اقتصاد نوین هم راه موفقیت را طی

خواهد کرد.

یکی دیگر از سخنرانان مراسم تجلیل از خبرنگاران در بانک اقتصاد نوین، دکتر ریحانی، مشاور ارشد دکتر رسول اف بود.

وی ارزش آفرینی برای مشتریان را هدف اصلی بانک اقتصاد نوین دانست و افزود: ارتقا شهرت و خوشنامی بانک در اذهان مردم و مشتریان یکی از اهداف بانک است.

دکتر ریحانی دریافت اطلاعات از محیط خارج از بانک و گشوده شدن درهای بانک به روی مردم را از جمله مراودات عمومی دانست که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

مشاور ارشد مدیر عامل بانک اقتصاد نوین گفت: در قرن حاضر پارادایم‌های کسب و کار تغییر کرده است. دیگر آینده قابل پیش‌بینی نیست، فرصت‌ها به سرعت از دست می‌رود و تغییرات ویران ساز است.

به گفته وی در حال حاضر ارتباطاتی موفق است که اطلاعات را با فضای کسب و کار جدید تطبیق دهد. وی تاکید کرد: روابط عمومی‌ها و خبرنگاران باید با پارادایم جدید کسب و کار، خود را تطبیق دهند.

سید جواد مهدوی، مدیر سابق روابط عمومی بانک اقتصاد نوین و مدیر فعلی بازایابی و منابع این بانک نیز در سخنانی با قدردانی از زحمات عبده‌ تبریزی، ضیاءالملکی و ناظم زاده، مدیران سابق بانک اقتصاد نوین، از دکتر رسول اف به عنوان یک مدیر برجسته یاد کرد که جایگاه بانک اقتصاد نوین را ارتقا داده است.

او گفت: در بین مسوولان روابط عمومی‌ها یک جمله معروف وجود دارد و آن اینکه ما هیچگاه نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم جای مدیر سازمان را بگیریم اما می‌توانیم و می‌خواهیم در کنار او باشیم.

مراسم تجلیل از خبرنگاران که در ساعت ۷بعدازظهر روز یکشنبه چهاردهم مرداد ماه آغاز شده بود، ساعت ۹شب پایان یافت.

خانم حق‌شعار، مدیر روابط عمومی بانک اقتصاد نوین که از ابتدای مراسم با حضور استادان دوران تحصیل خود ذوق زده بود مدعوین را بدرقه می‌کرد و در گوش خبرنگاران می‌گفت: اگر خبر مراسم را کار کردید از عکس دکتر زیاد استفاده نکنید، خوشش نمی‌آید.

مراسم تا پاسی از شب طول کشیده بود. خبرنگاران خسته از یک روز کاری، دیروقت به خانه‌هایشان می‌رسیدند اما هیچکس کلافه نبود. نشستی صمیمی با استادان ارتباطات، مدیران بانکی و همکاران رسانه‌ای، فرصتی بود برای رفع خستگی.

خیابان‌های تهران هم که در آن وقت شب و به یمن سهمیه‌بندی بنزین، ترافیکی روان داشت.