یک مقام آگاه از تلاش دولت برای افتتاح بانک قرض‌الحسنه در نیمه شعبان خبر داد. این مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: مسوولان سازمان اقتصاد اسلامی پیشتر جلسه‌ای با رییس‌جمهوری داشتند که در این جلسه دولت بر افتتاح بانک قرض‌الحسنه در نیمه‌شعبان تاکید کرده است.

وی افزود: سازمان اقتصاد اسلامی که وظیفه سرپرستی و نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه را بر عهده دارد به پیشنهاد محمود‌احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری، تبدیل به بانک قرض‌الحسنه خواهد شد.

بانک قرض‌الحسنه قرار است فعالیت خود را با ۵۰۰میلیارد ریال سرمایه آغاز کند و در ابتدا نیز بیش از ۵۰۰ صندوق قرض‌الحسنه در آن مشارکت دارند.

بانک قرض‌الحسنه کاملا غیرانتفاعی فعالیت خواهد کرد بنابراین پیش‌بینی می‌شود با صدور مجوز تاسیس این بانک به نام سازمان اقتصاد اسلامی فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز که نظارت بر فعالیت آنها از نگرانی‌های بانک مرکزی محسوب می‌شد، سر و سامان یابند و فعالیت آنها دو چندان شود.

در پی درخواست سازمان اقتصاد اسلامی مبنی بر احیای بانک اسلامی، یک هیات کارشناسی از سوی رییس‌جمهور مسوولیت بررسی چگونگی احیای این بانک را برعهده گرفت که پس از بررسی‌ها این هیات پیشنهاد تاسیس بانک قرض‌الحسنه به جای بانک اسلامی را مطرح کرد. بر همین اساس نیز رییس‌جمهور در نامه‌ای دستور صدور مجوز تاسیس بانک قرض‌الحسنه را به بانک مرکزی ابلاغ کرد