گروه بازار‌پول- ارزش طلا در بازارهای جهانی بیش از ۷دلار سقوط کرد. بنابراین گزارش روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری از میزان ۶۶۶دلار به حد ۸۰/۶۵۸دلار در ساعت ۱۴به وقت تهران رسید.

افت ارزش طلا طی روز گذشته در حالی اتفاق افتاد که قیمت نفت رو به افزایش گذاشته و ارزش دلار آمریکا نیز در مقابل ین ژاپن از کاهش چشمگیر برخوردار بود و در عین حال در مقابل یورو و پوند انگلیس از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۰۴۹/۰ واحد کاهش به حد ۳۶۴۸/۱رسید. پوند نیز در مقابل دلار ۰۰۹۶/۰واحد تضعیف شد و نرخ برابری دلار در مقابل ین ژاپن نیز ۳/۱واحد افت کرد تا برابری آن به کمترین حد سه ماه اخیر برسد این میزان روز گذشته ۷۲/۱۱۷بود. که موجب شد بر قیمت ین ژاپن در بازار داخلی ۷تومان افزوده شود.

روز گذشته خبر رسید که ارائه دهندگان وام مسکن در آمریکا و دو صندوق سرمایه‌گذاری ارزی در استرالیا در اقدامی ناگهانی اقدام به خرید ین ژاپن و فروش ارزهای بیشتر بازدهاز جمله دلار استرالیا و دلار نیوزیلند کرده‌اند که موجب تضعیف دلار این کشور در مقابل ین شده است.

بر هم خوردن توازن ارزهای عمده و افزایش بهای نفت اگر چه انتظار رشد قیمت طلا را به عنوان یک مامن مطمئن سرمایه‌گذاری تقویب می‌کرد اما به نظر می‌رسد رشد ارزش دلار در مقابل یورو و پوند انگلیس در بازارهای ارز امیدهای تازه‌ای را برای رشد دلار قدرتمند آمریکا در مقابل طلا رقم بزند. افت ارزش دلار موجب کاهش ۲هزار تومانی ارزش هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم شد در حالی که قمیت برخی دیگر از سکه‌ها از جمله بهار آزادی (تصویر امام) و ربع سکه با رشد قیمت مواجه بوده‌اند.