بانک طلا باید سرمایه‌گذار باشد نه وام‌دهنده
بانک طلا با نمونه‌های جهانی این بانک فاصله زیادی دارد و نمی‌تواند اهداف بانک‌های این چنینی را محقق کند.

محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افتتاح بانک طلا در روز‌های گذشته گفت: بر خلاف تصور ما در اتحادیه که فکر می‌کردیم این بانک در جهت حمایت از یک صنعت خاص و توسعه آن خواهد بود ولی شواهد نشان می‌دهد این بانک حالت قرض‌الحسنه و وام دهنده دارد و مانند بانک کارگشایی نقش یک صندوق وام‌دهنده به مردم را بر عهده دارد.
بانک طلا باید سرمایه‌گذار باشد نه وام‌دهنده
کشتی آرای به نمونه‌های جهانی این گونه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در نمونه‌های مشابه خارجی به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌شود و از سوی دیگر این بانک با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف صنعتی زمینه‌های رشد و گسترش صنایع را فراهم می‌کند ولی در حال حاضر کارکرد این بانک مشابه صندوق‌های قرض‌الحسنه است.
وی ادامه داد: اگر این سرمایه‌ها در جهت رشد و گسترش صنعت و صادرات مثلا همین صنعت طلا و جواهر به کار گرفته شود در آینده نزدیک شاهد این خواهیم بود که ایران پایگاه تولید و صادرات طلا در خاورمیانه می‌شود.
کشتی آرای ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که این بانک به سمت اهداف واقعی خود نزدیک شود و فقط این کارکرد را نداشته باشد که محل ذخیره طلای مردم باشد.
وضعیت بازار طلا داغ‌داغ است
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به افت ۲۰ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی طی چند روز اخیر گفت: دلایل این کاهش قیمت از هر اونس ۶۸۱ دلار به ۶۶۱ دلار کاملا مشخص نشده ولی کاهش میانگین شاخص سهام بازار‌های عربی و خاور دور می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.
وی گفت: قیمت سکه و طلا نیز از هفته گذشته به همین دلیل پایین‌تر آمد و سکه تمام بهار طرح قدیم و جدید که در هفته گذشته به ترتیب 170‌هزار و 154‌هزار تومان بودند روز گذشته 168‌هزار و 150‌هزار و 500 تومان معامله می‌شوند.
وی ادامه داد: قیمت نیم و ربع سکه نیز با ۱۵۰۰ تومان کاهش نسبت به هفته قبل ۷۷‌هزار و ۴۲‌هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
کشتی‌آرای همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار را 15‌هزار و 150 تومان ذکر کرد که نسبت به هفته گذشته 400 تومان افزایش نشان می‌دهد.
کشتی‌آرای همچنین از رونق بازار طلا به دلیل شروع مراسم‌های عقد و عروسی خبر داد و گفت: با توجه به مناسبت‌هایی که در پیش است، مردم اشتیاق زیادی برای خرید طلا دارند.