دریافت وام از بانک‌ها دارای ضوابط و شرایط خاصی است و هرکدام از بانک‌ها قوانین خاصی را برای پرداخت وام وضع کرده‌اند که در بیشتر موارد مراجعه‌کنندگان به بانک باید مراحل طولانی طی کرده و زمان زیادی را صرف دریافت وام کنند. یکی از مواردی که شرایط را برای مشتریان دریافت وام سخت می‌کند سپرده‌گذاری‌های مدت‌دار است. به گزارش جامع‌نیوز محمد ابراهیم مقدم عضو هیات‌مدیره بانک تجارت در این رابطه می‌گوید: بانک مرکزی سپرده‌گذاری برای دریافت وام را ممنوع کرده است و‌ بانک‌ها نباید مشتریان را برای دریافت وام ملزم به سپرده‌گذاری کنند. وی‌ می‌افزاید: البته سپرده‌گذاری برای وام قبلا هم ممنوع شده بود اما چون تعدادی از بانک‌ها دولتی و خصوصی مجددا اقدام به اینکار کردند ممنوعیت آن از طرف بانک مرکزی دوباره اعلام شد.

هادی حق‌شناس عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این رابطه بیان می کند: پرداخت وام های خرد براساس ضوابط خود بانک‌ها تعیین می‌شود و این برعهده بانک‌هاست که برای دریافت وام سپرده‌گذاری داشته باشند یا نه؟

به گفته وی مهم‌ترین کار بانک‌ها ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و صنعتگران است تا تولید و صنعت در کشور رونق یابد.

حق‌شناس می‌افزاید: به همین منظور براساس مصوبه مجلس این تسهیلات به وسیله وثایق در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد و برای دریافت اینگونه وام‌ها مشتری باید یک طرح توجیهی به بانک ارائه دهد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تاکید می‌کند: البته لازم است مشتری برای دریافت وام‌های کلان گردش مالی مناسب و قابل قبولی داشته باشد.

محمد رضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک سپه در این رابطه می‌گوید: برای دریافت وام الزامی به سپرده‌گذاری نیست، اما در آیین‌نامه بانکداری بدون ربا این مساله پیش‌بینی شده تا حق تقدم با مشتریانی باشد که اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر به فلسفه اعطایی تسهیلات نگاه کنیم متوجه می‌شویم که پرداخت تسهیلات مربوط به افرادی است که نیازمند وجوه هستند و اگر کسی پول برای سپرده‌گذاری داشته باشد به دنبال دریافت وام نمی‌آید.

خاوری معتقد است سپرده‌گذاری برای دریافت وام معنا ندارد و فلسفه وجودی وام را زیر سوال می‌برد.

مدیرعامل سابق بانک سپه اشاره می‌کند: البته یک مساله اساسی وجود دارد و آن مربوط می‌شود به کمبود منابع بانک‌ها، که به خاطر کسری منابع نمی‌توانند به مردم وام دهند وبا سپرده‌گذاری‌های مردم می‌خواهند کمبود منابع را جبران کنند.

همانطور که کارشناسان و مسوولان بانکی معتقدند مردم نیازمند به دریافت وام روی می‌آورند و چه‌بسا در شرایط بحرانی و حساس به وام نیاز دارند و سپرده‌گذاری‌های مدت‌دار گره‌ای از کار مردم باز نمی کند و آنها همچنان باید دغدغه گرفتن وام به روش‌های گوناگون را امتحان کنند. و این برعهده مسوولان بانکی است که شرایط دریافت وام را فراهم کنند.