نشریه گاردین اعلام کرد: تلاش‌های جدید آمریکا برای تشدید تحریم‌های تجاری و بانکی علیه ایران با مخالفت جدی انگلستان و اتحادیه اروپا مواجه شده و دیپلمات‌های اروپایی هشدار داده‌اند که اقدامات آمریکا موجب ایجاد جنگ تجاری خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کنگره آمریکا در اقدامی جدید در حال تصویب قانونی است که کلیه شرکت‌های بین‌المللی را از سرمایه‌گذاری در ایران منع می‌کند و شرکت‌هایی را که از این قانون پیروی نکنند، مورد تحریم قرار می‌دهد.

این لایحه مورد بررسی در کنگره آمریکا، با مخالفت انگلستان و دیگر دولت‌های اروپایی مواجه شده و کشورهای اروپایی در حال لابی علیه این لایحه هستند.

لایحه جدیدی که در کنگره آمریکا در حال بررسی است، تشدید قانون تحریم ایران و لیبی (ایلسا) است که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید، اما در این قانون اختیار اجرای تحریم‌ها به وزارت خارجه آمریکا داده شده بود که در لایحه جدید این اختیار از وزارت خارجه آمریکا سلب خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا تاکنون از اعمال قانون تحریم ایران و لیبی علیه شرکت‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، به علت ملاحظات سیاسی خودداری کرده است. به نوشته گاردین، یک مقام ارشد بانکی انگلستان دیروز اظهار داشت که جامعه بانکی انگلستان نسبت به رویه آمریکا در قبال ایران، بسیار ناخشنود است. واشنگتن تاکنون ۲ بانک انگلیسی «اچ.اس.بی.سی» و «استاندارد چارترد» را به علت مراودات بانکی با ایران مورد مؤاخذه قرار داده که به گفته مقامات بانکی انگلیس، این ۲ بانک حضور خود در ایران را کاهش داده‌اند.

این گزارش حاکی است کاهش فعالیت بانک‌های انگلیسی در ایران به نفع رقبای فرانسوی و آلمانی آنها تمام شده است و بانک‌های فرانسوی و آلمانی که دولت‌هایشان با فشارهای واشنگتن مخالفت کرده‌اند، کلیه خدمات مبادلات مالی میان شرکت‌ها را که تاکنون بانک‌های انگلیسی ارائه می‌دادند، بر عهده گرفته‌اند.