ذخایر ارزی ایران امسال شش‌میلیارد دلار افزایش می‌یابد و در سال آینده به بالاترین میزان در دهه کنونی می‌رسد.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه ژوئن خود عنوان کرد که در سال ۸۵ ذخایر خارجی ایران به جز طلا معادل ۵۸‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار بوده است که با شش‌میلیارد دلار افزایش در سال‌جاری به ۶۴‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد رسید. طی سال ۸۷ ذخایر خارجی کشور معادل ۶۷‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد بود که پس از آن این شاخص روند نزولی به خود خواهد گرفت به طوری که در سال ۸۸ این شاخص به ۶۵‌میلیارد و ۷۰۹‌میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد. ذخایر خارجی ایران به جز طلا طی سال‌های ۸۹ و ۹۰ به ترتیب معادل ۶۱‌میلیارد و ۴۵۹‌میلیون دلار و ۵۵‌میلیارد و ۲۰۹‌میلیون دلار خواهد بود. این در حالی است که موسسه بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد که تا سال ۱۳۹۰ مجموع دارایی‌های ایران در حدود دو برابر شده و به ۱۱۰‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون دلار خواهد رسید.

بیزینس مانیتور در گزارش سه ماه سوم ۲۰۰۷ خود ضمن برآورد اندوخته ارزی ۵۸‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلاری برای کشور در سال گذشته پیش‌بینی کرد که این میزان در سال‌جاری و سال آینده به ترتیب به ۶۹‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار و ۸۰‌میلیارد و ۱۹۰‌میلیون دلار بالغ شود.

تداوم روند صعودی منجر به آن خواهد شد که در سال‌های ۸۸ و ۸۹ اندوخته خارجی کشور به ترتیب معادل با ۹۰‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار و ۱۰۰‌میلیارد و ۴۵۰‌میلیون دلار باشد که این میزان با حدود ۱۰‌میلیارد دلار افزایش در سال ۱۳۹۰ به ۱۱۰‌میلیارد و ۲۵۰‌میلیون دلار بالغ خواهد شد. اندوخته ارزی ایران در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال گذشته افزایش کمتر از دو برابری و نسبت به سال ۸۱ افزایش بیش از پنج برابری خواهد داشت.