مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: در طول دو سال گذشته ۸۰۰‌میلیارد تومان بدهی دولت به بانک کشاورزی افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن نوربخش گفت: بدهی دولت به بانک کشاورزی در آغاز فعالیت دولت جدید بیش از ۴۰۰‌میلیارد تومان بود که این میزان در دو سال اخیر با ۸۰۰‌میلیارد تومان افزایش به‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: تمدید مهلت پرداخت جریمه دیرکرد کشاورزان از سوی دولت فشار سنگینی را به بانک کشاورزی برای تامین منابع بانک آورده است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۳ از سوی بانک کشاورزی به بخش کشاورزی سه‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، تصریح کرد: در سال ۸۴، چهار‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان و در سال ۸۵ پنج‌هزار و ۲۵۰‌میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی پرداخت شد.

نوربخش ادامه داد: پرداخت دیرکرد سه‌میلیون تومانی کشاورزان از سوی دولت به بانک کشاورزی در بلاتکلیفی به سر می‌برد میزان دیرکرد کشاورزان به بانک بیش از ۴۵۰‌میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان کرد: این بانک برای تامین منابع خود ۷۵۰‌میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت کرد که عوارض آن پرداخت ۳۴‌درصد جریمه دیرکرد بانک کشاورزی به بانک مرکزی و افزایش نقدینگی جامعه به میزان سه‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان بود.

وی تاکید کرد: براساس قانون برنامه چهارم، ۲۵‌درصد تسهیلات منابع بانکی، مربوط به بخش کشاورزی است و این در حالی است که هشت‌درصد این منابع در اختیار بانک کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در سال جاری وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه بخش کشاورزی به ۱۷‌هزار‌میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد، اظهار کرد: در سال جاری بانک کشاورزی برای بخش کشاورزی فقط می‌تواند شش‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تسهیلات این بخش را تامین کند.

نوربخش گفت: بسیاری از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود اعتبار سیستم بانکی کشور با کندی اجرا می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه تصمیمات دولت در نظام بانکی، تصمیمات غیربانکی است، افزود: دولت برای اصلاح نظام بانکی، باید از کارشناسان بانکی باتجربه استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه در صورتی که ۱۱۷‌هزار‌ میلیارد تومان پول جامعه از سوی سیستم بانکی دریافت شود می‌توان به اشتغال و عدالت دست یافت تصریح کرد: در صورتی که یک سوم این میزان در دست دلال‌ها باشد، کشور دچار بحران خواهد شد.

وی اظهار کرد: بانک‌های خصوصی برای خرید و فروش مسکن در کشور‌ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار به کار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه در بانک کشاورزی باید در بحث اعتبارات جاری و کوتاه‌مدت بیشتر تلاش شود، ادامه داد: تاکنون در این بانک درباره حساب‌های قرض‌الحسنه تلاش‌های خوبی انجام شده است به طوری که بانک در بخش قرض‌الحسنه در رتبه اول کشور قرار دارد.

نوربخش تاکید کرد: بانک کشاورزی در سطح ۱۴‌هزار بانک و موسسه اعتباری دنیا، جزو ۲۷۳ بانک جهان قرار دارد.