ورود ایران چک‌های 500هزار ریالی با طرح جدید به بازار

گروه بازار پول - روابط عمومی بانک ملی اعلام کرد: به منظور افزایش ضرایب ایمنی و اعمال خصیصه‌های جدید امنیتی ایران چک‌های ۵۰۰هزار ریالی با طرح جدید که در شرکت چاپ و نشر بانک ملی منتشر شده وارد بازار بانکی کشور شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران در تولید این چک‌های جدید از فیبر نوری چهار رنگ (زرد، سبز، آبی و قرمز) در خمیره کاغذ استفاده شده که در برابر نور ماورای بنفش (U.V) قابل مشاهده است. براساس این گزارش ایران چک‌های ۵۰۰هزار ریالی با طرح جدید دارای مشخصاتی نظیر استفاده از تخت جمشید در طراحی چاپ نقوش و خطوط با رنگ‌های واحد و جداگانه، ریز نوشته (میکروپرینت) مبلغ چک به صورت حروفی و عددی درج مبلغ چک با خطوط برجسته (سه بعدی)، ظهور مبلغ چک در هنگام کپی در زمینه آن، طرح زمینه با خطوط برجسته (سه بعدی) در پشت چک و امکان رویت تصویر مخفی (حروف IRCH) با فیلتر خاص می‌باشند.

استفاده از مرکب متغیر از مشکی به سبز در برابر نور ماورای بنفش در نوشته‌های متن، درج مبلغ چک به صورت عددی با مرکب حرارتی صورتی (ترموکرومیک) و بی‌رنگ شدن آن در مقابل گرما، چاپ کدهای (MICR) با مرکب مغناطیسی و قابل خواندن توسط ماشین، چاپ شماره با مرکب امنیتی، درج کنترل دیجیت (دو شماره آخر سریال) به منظور کنترل ارقام چاپ شده، نخ امنیتی (نخ نقره‌ای) به صورت پنجره‌ای یک در میان در خمیره کاغذ، آرم بانک مرکزی به صورت واترمارک به عنوان لوگوی ایران چک‌ها و ... از دیگر ویژگی‌های چک‌های مذکور محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است ایران چک‌های دو و پنج میلیون ریالی نیز توسط سیستم بانکی کشور به تدریج در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.