مسعودرضا طاهری - بهای طلا از آغاز هفته جاری بیش از ۱۰ دلار افزایش یافته است قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری از روز جمعه گذشته با بیش از ۱۰ دلار رشد قیمت از ۱۰/۶۴۹ دلار به حد ۶۶۰ دلار رسید. روز دوشنبه کاهش بیش از پیش ارزش دلار و رشد بازار فلزات افزایش قیمت طلا را در بازگشت به حد ۶۶۰ دلار تشدید کرد. در بازار نیویورک قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه آگوست نیز با ۷/۷ دلار رشد به سطح ۵/۶۶۲ دلار رسید.

سایت مارکت داچ حرکت جدید بازار برای خرید بیشتر فلزات و کالاها را به ویژه فلز مس در بازار لندن را از جمله دلایل رشد قیمت کالاها همسو با رشد قیمت طلا داشته‌اند. رشد حجم نقدینگی در بازارهای جهانی و نوسان قیمت نفت بالاتر از حد ۷۲ دلار در هر بشکه نیز از عمده دلایل رشد قیمت طلا بوده است.

روز گذشته ارزش هر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به ۲۲۵۰/۱۲۳ رسید که نسبت به روز دوشنبه ۱۵۵/۰ واحد کاهش داشته است در عوض یورو در مقابل دلار آمریکا با ۰۰۲۱/۰ واحد رشد به نرخ برابری ۳۶۴۹/۱ رسید.

پوند انگلیس نیز با ۰۰۲۷/۰ واحد افزایش به نرخ برابری ۰۱۶۷/۲ در مقابل دلار دست یافت.بازار داخلی با توجه به رشد قیمت طلا طی روزهای این هفته روز گذشته با رشد ۷۰۰ تومانی هر قطعه سکه بهار آزادی همراه بود.هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز به دلیل کم شدن میزان طلای آب شده ۱۷ عیار و کمبود شمش‌های استاندارد در بازار نزدیک به ۶۰۰ تومان گران شد و به نرخ ۶۶۵۰۰ تومان رسید.گفته می‌شود به دلیل شایعه راه‌اندازی بانک طلا هیچ کس حاضر به فروش طلاهای آب شده خود در بازار نیست.

در این بازار از قیمت سکه طرح قدیم ۵۰۰ تومان کاسته شد و قیمت نیم سکه و ربع سکه نسبت به روز قبل تفاوتی نداشتند.