اقساط وام مسکن با نرخ سود جدید
فاطمه بهادری - پس از آن که نرخ سود بانکی برای بانک‌های دولتی و خصوصی به میزان 12 و 13درصد اعلام شد نرخ سود تسهیلات مسکن نیز به نسبت دو درصد کاهش یافت و از 13درصد در سال گذشته به 11درصد رسید.

این مصوبه شورای پول و اعتبار به بانک مسکن ابلاغ شده است و بانک مسکن بخشنامه آن را در روزهای ابتدایی هفته آینده به شعب خود ابلاغ می‌کند.
وام 18میلیون تومانی مسکن از ابتدای خرداد ماه امسال با شرایط جدید پرداخت می‌شود.
براساس شرایط جدید که تا سال ۸۷ اجرا می‌شود متقاضیانی که در نظر دارند پس از گذشت یک سال از سقف تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی استفاده کنند باید حساب خود را با مبلغ ۹۰میلیون ریال افتتاح کنند و در مدت یک سال موجودی خود را حفظ کنند.
مدت بازپرداخت این تسهیلات به تناسب مدت سپرده‌گذاری برای پنج دوره به بالا تا 18 سال، سه یا چهار دوره تا 15 سال و یک یا دو دوره تا 12 سال خواهد بود.
در عین حال پرداخت تسهیلات بیش از ۱۲۰میلیون ریال به روش خرید زمان امکان‌پذیر نیست.
دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح مشروط به گذشت حداقل 12 ماه از تاریخ افتتاح حساب خود قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک به میزان بیش از 80میلیون ریال تا سقف 180میلیون ریال جهت خرید واحدهای مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل استفاده کنند.
حداقل متوسط موجودی لازم در هر دوره جهت دریافت سقف تسهیلات ۱۸۰میلیون ریالی ۲۶میلیون ریال است که پس از گذشت ۷ دوره ۶ ماهه و در صورتی که میزان سپرده ۶۰میلیون ریال باشد پس از گذشت ۳ دوره ۶ ماهه، متقاضی تسهیلات فوق را دریافت می‌کند.
بازپرداخت تسهیلات با توجه به درخواست کتبی گیرنده تسهیلات می‌تواند به صورت ساده یا ترکیبی (پلکانی و ساده) تعیین شود.
در خصوص احراز توانایی مالی متقاضی در پرداخت اقساط تسهیلات، صرفا اظهار کتبی درآمد ماهانه ابرازی متقاضی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود.
میزان اقساط ماهانه تسهیلات 18میلیون تومانی مسکن با نرخ سود 11درصد که به شعب بانک مسکن ابلاغ خواهد شد به دو روش ساده و پلکانی است.
متقاضیانی که قصد دارند وام ۱۸میلیونی مسکن را به روش ساده و در مدت ۱۲ سال پرداخت کنند باید ماهانه ۲۰۸هزار و ۷۳ تومان قسط بپردازند. مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری به ۲۹میلیون و ۲۶۲هزار و ۵۰۰میلیون تومان می‌رسد. مجموع سود دریافتی در این مدت ۱۱میلیون و ۹۶۲هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.
اما متقاضی بازپرداخت تسهیلات در مدت 15 سال باید ماهانه 182هزار و 958تومان قسط بدهد.
مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری ۲۲میلیون و ۹۳۲هزار و ۵۰۰تومان است که ۱۴میلیون و ۹۳۲هزار و ۵۰۰ تومان از این رقم مربوط به سود دریافتی است.
اقساط ماهانه بازپرداخت وام 18میلیون تومانی مسکن در مدت 18 سال، 166هزار و 215 تومان و سود دریافتی 17میلیون و 902هزار و 500 تومان است که مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری 25میلیون و 902هزار و 500تومان است. در عین حال مبلغ تامین خسارت آتش‌سوزی به اقساط ماهانه اضافه خواهد شد و ارقام تا یک‌هزار ریال روند می‌شوند.
اقساط وام مسکن به روش پلکانی تا پنج سال متغیر و از آن پس ثابت خواهد بود. بر این اساس اقساط سال اول در روش پلکانی با مدت بازپرداخت ۱۲ سال، ۱۳۶هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. برای سال دوم و سوم این اقساط به ترتیب ۱۵۷هزار و ۱۰۰ و ۱۸۰هزار و ۵۰۰ تومان است. متقاضیان باید در سال چهارم ماهانه ۲۰۷هزار و ۴۰۰ تومان بپردازند. اقساط سال پنجم که برای سال‌های بعد نیز ملاک محاسبه خواهد بود ماهانه ۲۳۸هزار و ۳۰۰ تومان است.
متقاضی دریافت وام 18میلیون تومانی مسکن اگر بخواهد این وام را در مدت 15سال و به روش پلکانی بازپرداخت کند باید در سال اول 117هزار و 800تومان، در سال دوم 135هزار و 300تومان و در سال سوم 155هزار و 400 تومان بپردازد.
اقساط سال چهارم ۱۷۸هزار و ۵۰۰تومان است و متقاضی از سال پنجم به بعد باید ۲۰۵هزار و ۱۰۰تومان ماهانه بپردازد. در روش پلکانی و دوره بازپرداخت ۱۸ساله، متقاضیان در سال اول ۱۰۵هزار و ۵۰۰تومان قسط می‌پردازند.
اقساط در سال دوم 121هزار و 100تومان، در سال سوم 139هزار و 100تومان و در سال چهارم 159هزار و 800تومان ماهانه با دوره بازپرداخت 18سال است.
متقاضی از سال پنجم به بعد ماهانه ۱۸۳هزار و ۶۰۰تومان می‌پردازد.