آرامش شکننده

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از افت روز یکشنبه شاخص، روز گذشته شاهد آرامش شکننده‌ای بود که در آن شاخص ۴۶/۰واحد رشد را تجربه کرد. در بازار دیروز سخنان وزیر صنایع و معادن در مورد نظر موافق رییس‌جمهوری خروج سیمان از سبد حمایتی در بازار منتشر شد، اما با توجه به سخنان قبلی تاثیری را به دنبال نیاورد. معامله‌گران همچنین این احتمال را مطرح کردند که سخنان وزیر صنایع با توجه به عرضه قریب‌الوقوع سیمان دشتستان و تحریک تقاضا بازار بیان شده باشد. روز گذشته همچنین خبرهای اولیه‌ای در مورد موافقت شورای اقتصاد با رشد ۱۰درصدی بهای محصولات لبنی منتشر کرد که هنوز تایید نهایی نشده است.

در بازار دیروز در گروه شرکت‌های اصل ۴۴ معامله گران با دقت روند قیمتی سهام ملی مس را دنبال کردند، ملی مس پس از تقسیم ۹۵۰ریالی سود نقدی در مجمع افت اندکی را روز یکشنبه در بازگشایی نماد متحمل شد و از این رو یکی از بهترین مجامع سال‌جاری را رقم زد. ملی مس پس از بازدهی ۱۵درصدی روز یکشنبه دیروز نیز به روند رشد ‌آرام خود ادامه داد و توانست در نرخ‌های ۴هزار و ۹۰۰ریال تثبیت نسبی را شاهد شد. با توجه به کارنامه مناسب ملی مس، فولاد مبارکه نیز دیروز صف خرید را تجربه کرد. به نظر می‌رسد تجربه ملی مس موجب تشویق معامله‌گران برای حضور در مجمع عمومی پیش روی فولاد مبارکه شده است. انتظار می‌رود فولاد مبارکه نیز تقسیم مناسب سود را در مجمع شاهد باشد. در این گروه همچنین به نظر می‌سد فشار ناشی از استراتژی حضور پیاپی در مجامع از طریق فروش سهام ملی مس و خرید سهام فولاد مبارکه رو به کاهش باشد. این امر فرصتی را برای تثبیت دو سهم فولاد مبارکه و ملی مس فراهم آورده است. در این گروه آلومینیوم ایران دیروز نیز روز ضعیفی را شاهد بود.

در گروه سیمانی حضور سیمان داراب سبد در سهام عدالت و انتظار برای تقسیم مناسب این نماد موجب شد، در آستانه توقف نماد این شرکت رشد قیمتی را در تابلو شاهد باشد. در گروه تجهیزات، تراکتورسازی ایران دیروز پس از بازگشایی نماد در روز یکشنبه شاهد دادوستد ۵/۱میلیون سهم بود.در گروه خودرویی نماد حق تقدم افزایش سرمایه نماد پارس‌خودرو دیروز گشایش یافت. در این گروه زامیاد نیز افزایش سرمایه‌ای را به میزان ۱۰۰درصد صورت داده است، افزایش سرمایه‌های پیاپی گروه خورویی که به دلیل عدم تمایل یا امکان عملی پرداخت سود نقدی توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد، سبب شده است سهامداران از بازده سود نقدی گروه خودرویی در سال‌جاری تقریبا نا امید شوند و در بازار دیروز معامله عمده عرضه ۱/۱درصد سهام بانک اقتصاد نوین در نرخ پایه ۳هزار و ۲۷۰ریال رقم خورد. به نظر می‌رسد این بلوک را که مدیریت صنعت قند توسعه بهشهر عرضه کرده بود، توسط یک عضو دیگر گروه توسعه بهشهر خریداری کرده باشد.