ایران دیگر نیازی به دلار ندارد

ترجمه: مسعودرضا طاهری- ایران همچنان در حال کاستن از سهم دلار آمریکا در ترکیب ذخایر ارزی خویش است و دیگر نیازی به نگهداری آن ندارد. به گزارش خبرگزاری رویتر، معاون ارزی بانک مرکزی کشورمان که به همراه رییس‌کل بانک مرکزی، در هفتاد و هفتمین اجلاس بانک تسویه حساب بین‌المللی (Bank International Settlement) در شهر بال (Basel) سوییس شرکت کرده است، روز شنبه ضمن بیان مطلب فوق خطاب به روسای بانک‌های مرکزی جهان افزود: سیاست نباید در نظام مالی جهان تاثیرگذار باشد آنچنانکه این نگرش از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

محمد جعفر مجرد گفت: ما حجم دلار در ترکیب ذخایر ارزی خود را کاهش داده‌ایم.وی افزود: ما تصمیم گرفته‌ایم با توجه به فشارهای سیاسی وارده و به دلیل اینکه تمامی معاملات تجاری‌مان را با دلار متوقف کرده‌ایم، حجم دلار را از ذخایر ارزی خود کاهش دهیم. وی در ادامه افزود: ما همچنان در حال طی این مراحل هستیم.

مجرد گفت: سهم یورو در ذخایر ارزی ایران بسیار افزایش یافته و ما از افزایش ارزش این ارز بسیار خشنود هستیم.

به گفته وی، ۱۰درصد ذخایر ارزی ایران به صورت طلا نگهداری می‌شود که این رقم در سایر کشورهای در حال توسعه نیز ۱۰ تا ۱۲درصد است.وی افزود: بخشی از ذخایر ارزی ایران نیز که حدود ۱۲میلیارد دلار است در حساب ذخیره ارزی نگهداری می‌شود.وی افزود: حساب ذخیره ارزی برای رفع کسری بودجه دولت به هنگام کاهش درآمدهای ارزی تاسیس شده است، اما دولت در سال گذشته با وجود نداشتن کسری بودجه، از حساب ذخیره ارزی برای توسعه اشتغال و انجام پروژه‌های زیربنایی استفاده کرد.مجرد اضافه کرد که دولت دیگر قصد ندارد در سال مالی جدید از منابع حساب ذخیره ارزی استفاده کند. وی نرخ تورم تاپایان سال جاری را ۱۰ تا ۱۱درصد پیش‌بینی و در سال آینده زیر ۱۰درصد برآورد کرد.وی تاکید می‌کند: زمانی که هیچ گونه معامله‌ای با دلار انجام نمی‌دهیم لزومی ندارد دلار آمریکا را در ترکیب ذخایر خود حفظ کنیم.

بنابراین گزارش بانک مرکزی ایران برای مقابله با فشار تحریم‌های جامعه بین‌المللی به ویژه آمریکا مرتبا از حجم دلار در ذخایر ارزی خود می‌کاهد و در عوض بر میزان یورو در این ترکیب می‌افزاید. مقامات بانک مرکزی ایران رقم دقیقی از کاهش حجم دلار در این اجلاس ارائه نکرده اما رقم تقریبی آن را ده‌ها میلیارد دلار عنوان کرده‌اند.

رویتر می‌افزاید درماه مارس بانک مرکزی ایران از کاهش ۲۰درصدی حجم دلار آمریکا در ذخایر ارزی خود خبر داده بود که این میزان در ماه دسامبر ۴۰درصد ذکر شده است.