گروه بازار پول - در پاسخ به چند پرسش بیمه‌ای یکی از خوانندگان ستون با مشتریان بانک و بیمه‌ که روز یکشنبه ۲۷/۳/۸۶ در صفحه ۱۳ مطرح شده بود، خانم مریم بیدارنیا، کارشناس پژوهشکده بیمه مرکزی نمابری را به دفتر روزنامه ارسال کرده‌اند که ضمن مطرح کردن دوباره سوالات به ترتیب شماره پاسخ در ذیل می‌آید: سوال اول: منظور از ظرفیت ۴ نفر که در کارت خودرو و بیمه شخص ثالث سواری‌های مسافربری (تحت نظر تاکسیرانی) درج شده چیست؟ آیا ۴ نفر مسافر بدون راننده ملاک است یا خیر؟

سوال دوم: آیا همه مسافران ایستاده و نشسته اتوبوس و مینی‌بوس و مترو به طور یکسان تحت پوشش بیمه وسیله نقلیه قرار دارند؟

سوال سوم: آیا مسافران در قبال خرید خدمات شهری (طرح ریالی و بلیتی) حق بیمه هم می‌پردازند؟

پاسخ سوال اول: ظرفیت اتومبیل سواری شخصی که در بیمه‌نامه شخص ثالث آن درج می‌شود معرف ظرفیت مجاز اتومبیل است و شامل راننده نیز می‌شود. به عبارت دیگر با احتساب راننده ظرفیت مجاز ۴ نفر است.

پاسخ سوال دوم: در مورد مترو همه مسافران آن اعم از ایستاده و نشسته چون بلیت تهیه کرده‌اند تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. اما در مورد اتوبوس و مینی‌بوس فقط مسافران به تعداد ظرفیت مجاز وسیله نقلیه مورد نظر تحت پوشش هستند.

پاسخ سوال سوم: پاسخ این سوال این است که به طور مستقیم حق بیمه نمی‌پردازند اما اگر بپذیریم که موسسات خدمات حمل و نقل قیمت بلیت وسیله نقلیه را با احتساب تمام هزینه‌های ارائه خدمات حمل و نقل از جمله خرید بیمه‌نامه شخص ثالث محاسبه می‌کنند می‌توان گفت که به طور غیرمستقیم هزینه تهیه بیمه شخص ثالث از جیب مسافران تامین می‌شود.