ارزش ین به کمترین حد خود در برابر دلار رسید

در پی برگزاری اجلاس وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۷ کشور صنعتی جهان در شهر Essen آلمان، مقامات این کشور از تداوم روند کاهشی ارزش ین ژاپن ابراز نگرانی کردند و ادامه این روند را تهدیدی برای اقتصاد جهانی برشمردند. مسعودرضا طاهری- ارزش ین ژاپن به پایین‌ترین حد برابری خود در مقابل دلار آمریکا طی ۴سال گذشته دست یافت.

علاوه بر کاهش ارزش ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا، ین در مقابل دلار نیوزیلند و پوند انگلیس نیز افت کرده است.

نرخ بهره ۲۵/۰درصدی ین در ژاپن و تفاوت فاحش آن با نرخ بهره ۲۵/۵درصدی نرخ بهره در آمریکا و انگلیس و همچنین نرخ بهره ۵/۳درصدی منطقه یورو و باعث شده است که سرمایه‌گذاران وام‌های کلانی را از بانک‌های ژاپنی دریافت کنند و در بانک‌های اروپایی و آمریکایی سرمایه‌گذاری کنند که این امر بر هم زدن توازن مالی و نقدینگی در کشورهای مذکور را موجب شده است. به علاوه کاهش قیمت تمام شده کالاهای ژاپنی در عرصه صادرات را رقابت‌پذیرتر خواهد کرد.

روز گذشته در ساعت ۱۴ به وقت تهران ارزش هر دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن به رقم ۹۸۵/۱۲۱ رسید که نسبت به روز قبل ۲۶/۰واحد رشد داشته است. این میزان از چهارسال گذشته بی‌سابقه بوده است.

از یوآن چین نیز خبر می‌رسد که پس از اعلام رییس کل بانک مرکزی چین مبنی بر اینکه دولت چین اجازه افزایش بیشتر ارزش یوآن در مقابل دلار آمریکا را نخواهد داد، ارزش پول این کشور قدری در برابر دلار کاهش یافت.

همچنین ارزش دلار روز گذشته در مقابل یورو افزایش یافت. نرخ برابری یورو در مقابل دلار از میزان ۳۰۰۸/۱ روز یکشنبه به حد ۲۹۹۴/۱ کاهش یافت که نشان از رشد اندک (۰۹/۰) درصدی ارزش دلار در مقابل یورو دارد.

کاهش بهای طلا

در پی این تغییرات بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۸/۳دلار کاهش به نرخ۶۶۳/۹۰دلار رسید. همچنین قیمت طلا برای تحویل در ماه آوریل نیز به ۵۰/۶۶۸دلار رسید که ۲/۳دلار افت داشت. در ا ین راستا بهای نفت نیز پس از اعلام رضایت وزیر نفت عربستان سعودی از وضعیت بازار نفت با یک‌درصد کاهش مواجه شد. در عین حال برخی از پالایشگا‌ه‌های مناطق آسیا از عرضه بیشتر نفت طی ماه آینده خبر داده‌اند.

بنابراین با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر رشد قیمت طلا تا حد ۷۰۰دلار برای روزهای آینده انتظار می‌رود قیمت طلا با اندکی کاهش بها مواجه شود.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر کاهش ۳درصدی قیمت طلا را برای روزهای آینده پیش‌‌بینی کرده است در حالی که وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این میزان را یک‌درصد عنوان کرده است. وی همچنین تاکید می‌کند که عیار طلای به کار رفته در سکه طرح قدیم و جدید با هم فرقی ندارد.

ایسنا نیز به نقل از یک عضو هیات رییسه اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر ۹۰درصد تغییرات قیمت طلا در ایران را ناشی از افزایش قیمت اونس جهانی طلا اعلام کرده است. برخوردهای سیاسی و بحران‌های منطقه‌ای و عرضه و تقاضا نیز از دیگر دلایل مطرح شده در این بخش است.