طرح تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها ختم به خیر شد

گروه بازار پول -همزمان با تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها از صبح دیروز بیشتر شعب آنها با کاهش مشتریان نسبت به روزهای کاری قبل مواجه بودند. ساعت کار بانک‌‌‌ها دیروز پس از چند ماه آغاز به کار از ساعت ۹ صبح به ۷ هفت و ۳۰ دقیقه تغییر کرد و موجب خوشحالی و استقبال کارمندان بانک‌‌‌ها و مشتریان بانک‌‌‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آغاز به کار بانک‌‌‌ها از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه در اولین روز خود موجب تسهیل در امور بانکی شده و مشتریان بانک‌‌‌ها مدت زمان کمتری را پشت باجه منتظر ماندند.

کارمندان بانک‌ها می‌گویند: از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۰ صبح که اوج کار بانک‌‌‌هاست مشتریان زیادی به شعبه مراجعه و به راحتی تمامی‌امور بانکی خود را انجام دادند.

آنها می‌گویند: اگر چه تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها با هدف کاهش ترافیک بود اما باید اذعان داشت که خود کارمندان بانک در زمان تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها بیش از ۴۵ دقیقه در ترافیک معطل شده و با تاخیر در شعب حاضر می‌شدند پس مجبور بودند تا یک ساعت زودتر برای رسیدن به محل کار منزل را ترک کنند. به گفته کارمندان بانک‌ها آغاز به کار بانک‌‌‌ها در ساعت ۹ صبح موجب شده بود تا کارمندان، کارگران و کسبه همزمان به بانک‌ها مراجعه کرده و موجب شلوغی و ایجاد صف‌های طولانی در داخل بانک‌‌‌ها شوند. اما از ساعت ۱۵ به بعد حتی یک نفر در داخل بانک‌‌‌ها نبود.

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است: دیروز در برخی از بانک‌‌‌ها تعداد مشتریان در ساعت ۱۰ صبح به تعداد انگشتان دو دست می‌رسید.

استقبال مردم از تغییر مجدد ساعت کار بانک‌ها

مشتریان بانک‌‌‌ها نیز از تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها اظهار رضایت کردند. یکی از مشتریان بانک که خود را کارمند معرفی کرد به خبرگزاری فارس می‌گوید: پیش از این برای پرداخت قبض آب یا برق باید یک ساعت مرخصی گرفته و به بانک مراجعه می‌کردم اما الان که بانک‌‌‌ها با تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها خلوت‌تر شده‌اند تنها در عرض ۱۰ دقیقه ۳ قبض تلفن، آب و گاز را پرداخت کردم.

یکی دیگر از مشتریان بانک که کسبه بازار موبایل فروشان بود می‌گوید: پیش از تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها بنده به راحتی اقدام به کارهای بانکی می‌کردم اما به محض تغییر ساعت کار بانک‌‌‌ها و آغاز به کار آنها از ساعت ۹ صبح تمامی ‌امور بانک‌‌‌ها همواره با مشکل مواجه می‌شد. اما الان با برگشت ساعت‌ها به قبل باید از تصویب‌کنندگان این موضوع تشکر کنم، چرا که الان براحتی به بانک مراجعه کرده و عملیات بانکی خود را انجام دادم. گزارش خبرگزاری مهر از سطح شهر تهران نیز نشان می‌دهد مردم از بازگشت ساعت آغاز به کار بانک‌ها به وضع سابق اعلام رضایت کردند. ساعت آغاز به کار بانک‌ها پس از گذشت ۴ ماه و ۲۲ روز بار دیگر از دیروز از ۹ صبح به ۷ و ۳۰ دقیقه صبح بازگشت.گزارش‌ها حاکی است: آغاز فعالیت بانک‌ها دیروز جلوه دیگری داشت و مردم در مقابل بانک‌ها سرگردان نبودند. از زمانی که ساعت آغاز به‌کار بانک‌ها از ۷ و ۳۰ دقیقه صبح به ۹ صبح تغییر کرده بود، مردم در حول و حوش ساعت ۹ صبح مقابل بانک‌ها سرگران بودند و صف‌های طویلی نیز تشکیل می‌شد.

در عین حال، کارمندان بانک‌ها، روسای آنها، مراجعه‌کنندگان به سیستم بانکی، فعالان بخش اقتصادی، فعالان بازار سرمایه هریک به نوعی درگیر طرح تغییر ساعت بانک‌ها بودند که اکثریت نیز از اجرای این طرح رضایت نداشتند.

رییس یک شعبه بانک دولتی در نازی آباد تهران می‌گوید آغاز فعالیت بانک‌ها از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه عملا باعث ازدحام ترافیک نمی‌شود، زیرا در این ساعت بسیاری از افراد و حتی دانش‌آموزان در منازل خود هستند و قبل از اینکه به خیابان‌ها بیایند کارمندان بانک در بانک‌ها حضور یافته‌اند.

وی می‌افزود: اینکه گفته می‌شود برخی از کارمندان مجبور هستند ابتدا فرزندان خود را به مدارس برسانند و سپس در محل کار حضور یابند چندان دقیق ‌نیست، زیرا درصد کارمندانی که فرزندی دارند که آنها را باید به مدرسه یا مهد کودک برسانند، بسیار اندک هستند. یکی دیگر از روسای شعب بانک‌های دولتی در حوالی میدان ولیعصر تهران نیز برای فرار از پاسخگویی اظهار می‌دارد: ساعت کار بانک‌ها چه ۷ و ۳۰ دقیقه صبح باشد و چه ساعت ۹ صبح، به حال ما فرقی نمی‌کند.یکی دیگر ازکارمندان بانک که دارای شغل دومی ‌نیز است، عنوان می‌کند: گرچه تعداد کارمندان دو شغله بانک بسیار اندک است اما کسانی که دارای شغل دوم هستند با اجرای طرح تغییر ساعت بانک‌ها از ۷ و ۳۰ دقیقه به ۹ صبح با مشکلاتی روبه‌رو شدند. وی اضافه می‌کند در این مدت برای حضور در محل کار دوم با تاخیر حداقل نیم ساعته مواجه می‌شدم.

یک مشتری بانک نیز می‌گوید: از این که در نهایت دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که ساعت آغاز به کار بانک‌ها بار دیگر به وضع سابق بازگردد، جای تشکر و قدردانی دارد، زیرا در این مدت که بانک‌ها ساعت ۹ صبح باز می‌شدند همواره ما مشتریان با مشکل مواجه ‌می‌شدیم.

فرد دیگری که کارمند دولت است، نیز در این باره معتقد است با تغییر ساعت کار بانک‌ها از مهرماه تا شنبه هفته جاری آنان مجبور بودند برای مراجعه به بانک، از اداره خود یک روز مرخصی بگیرند.

یکی از مراجعه‌کنندگان به شعبه یکی از بانک‌های شلوغ در بازار می‌گوید: برخی مواقع مجبور به مراجعه به چند بانک برای انجام کارها، وصول چک و غیره می‌شدم و قبل از تغییر ساعت کار بانک‌ها عملا بین ساعت ۷ تا ۹ صبح که بانک‌ها نیز خلوت بودند، تمام کارهای خود را انجام می‌دادم اما پس از شروع کار بانک‌ها در ساعت ۹ صبح که عملا ساعت ازدحام فعالیت بانک‌ها نیز بود، باید حداقل ۲۰ دقیقه در هر بانک برای انجام کارم منتظر می‌ماندم.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به بانک که خانم است، عنوان می‌کند: در این چهار ماه و ۲۲ روز ابتدا فرزند خود را به مدرسه می‌رساندم و چون ساعت فعالیت بانک‌ها آغاز نشده بود به منزل می‌رفتم و پس از گذشت حدود یک ساعت دیگر برای انجام کار بانکی از منزل خارج می‌شدم و حدود یک ربع ساعت نیز در بانک معطل می‌ماندم و عملا چندین ساعت از روز خود را برای انجام این دو کار صرف می‌کردم. برخی دیگر از مشتریان بانک‌ها نیز ابراز عقیده کردند که تغییر ساعت کار بانک‌ها در این چهار ماه و ۲۲ روز عملا نه تنها کمکی به حل مشکل ترافیک نکرده بلکه موجب اختلال درکارهای مردم وانتقال ساعت ترافیک به ۸ تا ۹ صبح شده بود. به‌علاوه بحث ترافیک، مشکلات ساختاری مختص خود را دارد که تغییر ساعت کار بانک‌ها عملا تاثیر چندانی بر آن نمی‌گذارد. همچنین عمده فعالیت بانک‌های کشور انجام خدمات مربوط به دستگاه‌های اداری است که این دستگاه‌ها و ادارات تا قبل از ظهر تمام فعالیت‌های بانکی خود را انجام می‌دهند.

فعالان بازار سرمایه نیز معتقدند: بسیاری از فعالان بازار سرمایه قبل از ساعت ۹ صبح و آغاز معاملات آن، تمام فعالیت‌های بانکی خود را انجام می‌دادند که با آغاز کار فعالیت بانک‌ها در ساعت ۹ صبح عملا در فعالیت‌های آنها اختلال ایجاد می‌شد.

حال ساعت کار بانک‌ها از ۹ صبح به ۷ و ۳۰ دقیقه بازگشته است و مردم نیز از این کار رضایت دارند.