رشد 21درصدی وصول مطالبات بانک صنعت و معدن در سال‌جاری

فاطمه بهادری- تعداد مشتریان بانک صنعت و معدن با رشد محسوسی از ۱۹هزار و ۸۸۸ نفر در پایان دی‌ماه سال گذشته به ۳۰هزار و ۸۱ نفر در پایان دی‌ماه امسال رسید. عکس: سامان دزیانیان

دکتر مهدی رضوی مدیرعامل بانک صنعت و معدن در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مانده سپرده‌های بانک از ۵۹۱میلیارد ریال در دی ماه سال گذشته به یک‌هزار و ۳۳۰میلیارد ریال در پایان دی‌ماه امسال رسید که از رشدی ۱۲۵درصدی برخوردار است.

وی افزود: تعداد طرح‌های مصوب بانک صنعت و معدن از ۲هزار و ۷۰۳ طرح با مبلغ ۸هزار و ۷۰۶میلیارد ریال در پایان دی‌ماه سال ۸۴ به ۲هزار و ۸۸۴ طرح به مبلغ ۲۴هزار و ۶۶۸میلیارد ریال در پایان دی‌ماه امسال رسید که ۱۸۳درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه در پایان دی‌ماه امسال ۳هزار و ۴۸۲میلیارد ریال از مطالبات بانک وصول شده تصریح کرد: این رقم در مقایسه با ۲هزار و ۸۸۷میلیارد ریال در پایان دی‌ماه سال گذشته رشدی ۲۱درصدی را نشان می‌دهد.

وی طرح‌های به بهره‌برداری رسیده بانک را ۷۲۴ طرح به مبلغ ۸۹۴میلیارد ریال در پایان دی‌ماه ۸۴ اعلام کرد که با رشدی ۱۸درصدی به ۵۴۳طرح به مبلغ یک‌هزار و ۵۹میلیارد ریال در پایان دی‌ماه امسال رسیده است.

اما به گفته رضوی طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در پایان دی‌ماه سال گذشته ۱۳هزار و ۷۱۹ شغل ایجاد کرده که در پایان دی‌ماه سال‌جاری موجب ایجاد ۷هزار و ۶۳۶ شغل شده است. میزان گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی بانک صنعت ومعدن از ۹۱ مورد و با ۷۳درصد رشد به ۱۵۷ مورد در دی‌ماه امسال رسیده است. وی با تاکید بر اینکه براساس بند ۱۱ قانون برنامه سوم و بند «ج» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بانک صنعت و معدن دولتی می‌ماند، گفت: اما این بانک دو شرکت لیزینگ آتیه الوند و ایران و ایتالیا را در سال‌جاری واگذار خواهد کرد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن ارزش سهام فروخته شده ۳ شرکت تحت‌پوشش این بانک در سال ۸۰ را ۳۴۹میلیارد ریال در قالب ۵۱هزار سهم عنوان کرد که در سال ۸۱ به ۶شرکت با ارزش سهام فروخته شده ۱۴۵میلیارد ریال در قالب ۳۱هزار و ۸۴۱سهم رسیده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۲، ۱۶شرکت در قالب ۱۱۳هزار و ۲۸۹سهم به ارزش یک‌هزار و ۲۰۲میلیارد ریال در بورس عرضه شد که این رقم در سال ۸۳ به ۱۲شرکت با ۳۴۹هزار و ۶۳۶سهم به ارزش ۶۱۴میلیارد ریال رسید، اما در سال ۸۴ تنها یک شرکت زیرمجموعه بانک در قالب ۲۳هزار و ۹۹۹سهم به ارزش ۷۶میلیارد ریال فروخته شد.

رضوی تعداد دستگاه‌های پایانه فروش (P.O.S) بانک صنعت و معدن را در‌حال‌حاضر یک‌هزار دستگاه اعلام کرد که قرار است تا پایان سال‌جاری به ۵هزار و تا پایان ۸۶ به ۵۰هزار دستگاه افزایش یابد.

به گفته وی، بانک ۳۸ دستگاه خودپرداز (ATM) دارد که تا پایان سال آینده به ۵۳۸ دستگاه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در‌حال‌حاضر ۱۰۰درصد ۳۶شعبه بانک صنعت و معدن به دستگاه خودپرداز مجهز است و به صورت آنی (آن‌لاین) در سراسر کشور خدمت‌رسانی می‌کنند.

رضوی با تاکید بر اینکه بانک صنعت و معدن رتبه اول ارائه تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده در بین بانک‌های کشور را دارد، گفت: این بانک از سوی موسسه فیچ، رتبه اعتباری برتر را کسب کرده که ظرف همین هفته گواهی آن را برای بانک ارسال می‌کند.وی میزان سرمایه ثبتی بانک را ۵هزار میلیارد ریال عنوان کرد که ۳۳۰میلیارد تومان بابت سهم سود دولت کسر خواهد شد. البته رقم اعلام شده در هفته جاری به تصویب مجلس می‌رسد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: در دو ماه باقی‌مانده از سال بانک بیشترین حجم تسهیلات را اعطا خواهد کرد که ارائه تسهیلات به ایران‌خودرو برای پروژه گازسوز کردن خودروها در شرف تصویب است.

در عین حال ایران‌خودرو به میزان ۱۳۸میلیون و ۱۳۳هزار و ۹۹۵دلار برای پروژه موتور ملی و ۲۱میلیون دلار برای صادرات ۲هزار خودرو به ترکیه از بانک تسهیلات ارزی دریافت کرده است.