وجود شورای حل اختلاف در صنعت بیمه ضروری است و رسیدگی به پرونده‌ها را تسریع می‌بخشد. علی موسی رضا، مدیرعامل بیمه سینا، در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه تصریح کرد: اگر شوراهای حل اختلاف تخصصی بیمه ایجاد شود به طور حتم کمک زیادی برای حل اختلاف پرونده‌های بیمه‌ای خواهند بود. در این حالت حق به صاحب حق ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه نوع پرونده‌های بیمه‌ای باید به شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه ارجاع شوند؟ گفت: اکثریت پرونده‌هایی که در صنعت بیمه قابل طرح است و در سطوح مردمی مطرح است، در این شوراها قابل طرح هستند به طور سنتی نیز همیشه با رضایت طرفین پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و در نهایت بسته می‌شوند.

وی ادامه داد: شاید در هر روز هزارها پرونده در صنعت بیمه باز و رسیدگی و بسته می‌شود و با رضایت طرفین این اقدام صورت می‌گیرد. حال اگر این پرونده‌ها در نهادی همانند شورای حل اختلاف به عنوان مرجع بی‌طرف مورد رسیدگی قرار گیرد به طور حتم رضایت طرفین پرونده‌ها سریع‌تر حاصل می‌شود. موسی رضا، متذکر شد: پرونده‌هایی که در سطح مردمی ایجاد می‌شوند همانند بیمه‌های اتومبیل و حوادث که دارای خسارت‌های کمتر از پنج‌میلیون تومان هستند، قابل طرح در شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پرونده‌های ویژه بیمه که دارای خسارت‌های بیش از پنج یا ۱۰میلیون تومان هستند، همانند پرونده‌ (دیه) به شوراهای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه و طبق قانون قابل طرح نیستند؟ تصریح کرد: سقف پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف تا یک‌میلیون تومان است که به نظر می‌رسد این رقم تا پنج برابر هم قابل ارتقا است، اما پرونده‌هایی همچون دیه که از خسارت‌های بالایی برخوردارند باید در دادگاه‌های خاص خود طرح شوند. به هر حال در این پرونده‌ها جان افراد مطرح است و نه خسارت‌های مالی دیگری.

مدیرعامل بیمه سینا در پاسخ به این سوال که نیروهای انسانی که در این شوراهای حل اختلاف مشغول هستند تا چه حد باید دارای تخصص بیمه یا قضایی باشند؟ گفت: به نظر می‌رسد باید هر شورای حل اختلاف دارای یک مشاور بیمه‌ای باشد در عین حال از شرکت بیمه نیز باید کارشناسی حضور داشته باشد تا از صحنه حادثه و شواهد دفاع کند تا حقانیت مطلب زود آشکار شود.وی با بیان اینکه به طور حتم شورای حل اختلاف قادر به کمک به شرکت‌های بیمه در تسریع امورخواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر شورای حل اختلاف ویژه صنعت بیمه به گستردگی ایجاد شود قطعا برای صنعت بیمه مفید خواهد بود.