بانک‌های دولتی و خصوصی در انتظار تصمیم دولت

فاطمه بهادری- برخی شعب بانک‌های خصوصی از ساعت ۷ و ۳۰دقیقه صبح آغاز به کار می‌کنند. پس از ابلاغ مصوبه مجلس درباره ساعت کار بانک‌ها که دولت را موظف می‌کند تا ساعت کار بانک‌ها را به قبل از ساعت کاری ادارات دولتی بازگرداند، خبرگزاری فارس گزارش داد که برخی شعب بانک‌های خصوصی با هماهنگی بانک مرکزی ساعت ۷ و ۳۰دقیقه صبح شروع به کار می‌کنند. این شعب عمدتا با مراجعات زیاد مشتریان روبه‌رو بوده و در ساعات اولیه شروع کار، حجم زیادی از خدمات بانکی را به مردم ارائه می‌دهند. گرچه خبرگزاری مهر از قول فریدضیاءالملکی قائم‌مقام بانک سامان این خبر را تکذیب کرده است؛ اما به نظر می‌رسد فعالیت برخی شعب در ساعت ۷ و ۳۰دقیقه صبح نشان می‌دهد که قرار است دولت این ساعت را به عنوان شروع فعالیت بانک‌ها اعلام کند. ضیاءالملکی با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی و دولتی هنوز در انتظار تصمیم هیات دولت و ابلاغیه بانک مرکزی برای تغییر ساعت کار خود قبل از ساعت کار ادارات دولتی هستند تصریح می‌کند که تاکنون دستوری در این خصوص به بانک‌های خصوصی ابلاغ نشده و ساعت آغاز به کار بانک‌های خصوصی کماکان ساعت ۹صبح است.

به هر حال طرح دولت مبنی بر تغییر ساعت کار بانک‌ها که از ابتدای مهر ماه سال‌جاری به منظور کاهش ترافیک اجرا می‌شد تا تاریخ ۲۳بهمن ماه جاری به قوت خود باقی است. چرا که مجلس با این انتقاد که ساعت ۹صبح برای شروع کار بانک‌ها نامناسب و تاثیری در کاهش ترافیک نداشته، دو طرح را در دو نوبت به تصویب رساند. شورای نگهبان طرح اول را با این نظر که دخالت قوه‌مقننه در سیاست‌های اجرای قوه‌مجریه برخلاف قانون است رد کرد، اما نمایندگان مجلس با تغییر طرح اولیه، تصویب کردند که تعیین ساعت مشخص به عهده دولت باشد و در تعیین آن ساعت شروع کار بانک‌ها قبل از ادارات لحاظ شود. این مصوبه در تاریخ ۱۳ دی‌ماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در تاریخ ۲۰ همان ماه ، مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و سه روز پس از آن به دولت ابلاغ شد. پورمحمدی، وزیر کشور هفته گذشته اعلام کرده بود ، تصمیم دولت تا پایان هفته اعلام خواهد شد که تا به حال تصمیمی در این خصوص اعلام نشده است.

در همین حال، یک مقام مسوول در بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای این قانون از بیستم بهمن‌ماه خبر داده است.

براین اساس، بانک‌های دولتی و خصوصی از بیستم بهمن‌ماه ساعت ۷ و ۳۰دقیقه صبح آغاز به کار خواهند کرد.اما در تماسی که دنیای اقتصاد با یک مقام مسوول در شورای عالی بانک ها داشت وی این خبر راتکذیب کرد.

اوایل بهمن‌ماه قانون مصوب مجلس که به تایید شورای نگهبان نیز رسیده بود از سوی رییس‌جمهور برای اجرا و بررسی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.