استفاده از پایانه‌های خرید فروشگاهی به 1/1 میلیون تراکنش در ماه رسید

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: میزان استفاده از پایانه‌های خرید فروشگاهی (pos) به یک میلیون و یکصد هزار تراکنش در ماه رسیده و گرایش به سمت خرید به وسیله کارت‌های اعتباری رو به رشد است. مهران شریفی در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری فارس در خصوص مشکلات خودپردازها در ارائه خدمات اظهار داشت: سیستم شتاب ارتباط بین دستگاه‌های خود‌پرداز بانک‌ها را برقرار کرده است، مشکل پول‌گذاری مربوط به بانک‌ها است و این موسسات باید در انجام این کار دقت کافی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در مقاطعی مانند پایان سال و آخر ماه که تقاضا برای برداشت پول زیاد است، طبیعتا نواقصی در کار خودپردازها مشاهده خواهد شد، در عین حال بانک مرکزی از تمامی بانک‌ها خواسته است برای اسکناس‌گذاری کشیک بگذارند تا دستگاه همیشه فعال باشد.

شریفی اضافه کرد: همچنین از بانک‌ها خواسته‌ایم شماره میز اداره پشتیبانی را بر روی خودپردازها نصب کنند تا اگر مشتری به دستگاه مراجعه کرد و دستگاه پول نداشت به مراکز پشتیبانی تلفن زده و این مرکز نزدیک‌ترین دستگاهی که امکان پرداخت دارد را به مشتری معرفی کند. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: دستورات لازم را به بانک‌ها داده‌ایم اما راه‌حل نهایی استفاده از پایانه‌های خرید فروشگاهی است، اگر فرهنگ استفاده از کارت برای پرداخت اشاعه پیدا کند، خود به خود تقاضا برای استفاده از خودپردازها کاهش پیدا می‌کند.

شریفی در خصوص وضعیت استفاده مردم از دستگاه‌های پرداخت فروشگاهی نیز اظهار داشت: میزان استفاده از دستگاه‌های POS فروشگاهی هر ماه در حال رشد است.

وی گفت: استفاده از شبکه شتاب دستگاه‌های POS هم اکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تراکنش رشد داشته و به ۷۳۰ هزار تراکنش در ماه رسیده است.

شریفی اضافه کرد: مجموعه استفاده از کارت‌های اعتباری در سیستم‌های POS نیز به یک میلیون و یکصد هزار تراکنش رسیده و در حال رشد است.

شریفی در خصوص اقدامات انجام شده برای اتصال شتاب به سوئیچ‌های منطقه‌ای و بین‌الملی نیز یادآور شد: هم‌اکنون سیستم شتاب به بانک‌های دو کشور بحرین و قطر وصل شده و کشورهای بعدی کویت و عربستان سعودی هستند.

وی اضافه کرد: توافق بانک‌های این دو کشور جلب شده و در مرحله تست کار هستیم.

شریفی تصریح کرد: تصور می‌کنم سیستم شتاب ایران تا پایان سال به سیستم پرداخت‌های الکترونیکی عربستان سعودی

متصل شود.