قیمت طلا راه رفته را بازگشت

مسعودرضا طاهری - قیمت طلا در بازارهای جهانی با وجود جهش ۱۰ دلاری روز جمعه، بار دیگر به حد ۶۴۵ دلار بازگشت.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش مجدد به میزان افزایش یافته (۸/۹ دلار) بار دیگر به دلیل خرید و فروش و سفته‌بازی به حد ۶۴۵ دلار رسید. در معاملات روز جمعه قیمت طلا با صعود به حد ۲۰/۶۶۷ دلار به بالاترین حد خود طی ۶ ماه اخیر رسیده بود.طی ماه ژانویه امسال قیمت طلا ۹/۳درصد رشدکرد. روز پنجم ژانویه قیمت هر اونس طلا ۶۰۳ دلار بود.طی یک سال گذشته نیز قیمت طلا ۵۰ دلار رشد کرد و از این رو بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذاران داشته است.کاهش نرخ طلا در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته نرخ هر بشکه نفت در بازارهای جهانی از ۵۹ دلار نیز فراتر رفته بود.

این مساله موید این مطلب است که قیمت طلا بیش از هر چیز تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار آمریکا است.در این میان نرخ معاملات آتی طلا (تحویل در ماه آوریل) نیز با کاهش ۵/۱۱ دلاری خود به رقم ۵۰/۶۵۱ دلار در بازار نیویورک (MERCANTILE EXCHANGE) رسید.این گزارش می‌افزاید: شاخص هفت روزه طلا با صعود قیمت هر اونس آن به حد ۶۶۷ دلار به عدد ۷۹ رسیده بود.رشد این شاخص تا مرز ۷۰ نشانگر وجود احتمال سقوط قیمت طلا است و تجار طلا انتظار کاهش قیمت را دارند.

تقویت دلار

ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای عمده از جمله یورو و ین افزایش یافت که در کاهش ارزش طلا معمولا نقش مهمی ایفا کرده است.

ارزش دلار نسبت به ین روز گذشته در پایان معاملات هفتگی ۵۶/۰ واحد رشد کرد و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا ۰۰۴۶/۰ کاهش یافت.رشد دلار به بالاترین رشد خود طی یک ماه گذشته در مقابل یورو رسیده است. همچنین ارزش دلار در مقابل ین طی چند روز اخیر به بالاترین سطح خود طی ۴ سال اخیر رسیده است.بالا رفتن نرخ رشد اقتصادی و افزایش هزینه‌های عمومی و همچنین افزایش ۱۱۱هزار شغل جدید در ماه ژانویه به ۲۰۶هزار شغل جدید ایجاد شده در ماه قبل از آن (دسامبر سال گذشته) ارزش دلار را در مقابل دیگر ارزهای عمده افزایش داده است.پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها و همچنین آخرین تصمیمات اعلام شده نیز حاکی از آن است که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.نرخ بهره در ژاپن در حد ۲۵/۰درصد ثابت است و امکان دارد که بانک مرکزی اروپا طی ماه‌های آوریل و مارس ۲۵/۰درصد به نرخ بهره یورو افزوده و آن را تا حد ۷۵/۳درصد بالا ببرد.

بازار داخلی

روز گذشته بازار داخلی در واکنش به کاهش قیمت جهانی طلا از قیمت انواع سکه و طلا کاست.بنابراین گزارش سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با ۱۰۰۰ تومان، ۲هزار تومان، ۵۰۰ تومان و ۲۰۰ تومان کاهش قیمت مواجه شدند.از قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار (بدون اجرت ساخت) نیز ۹۰۰ تومان کاسته شد.قیمت سکه‌ها به ترتیب به سطح ۱۴۷هزار تومان، ۱۶۸هزار تومان، ۷۴۵۰۰ تومان و ۳۷۸۰۰ تومان رسید.هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز به نرخ ۶۲۶۰۰ تومان معامله شد.در بازار داخلی ارز نیز یورو و دلار آمریکا و دلار کانادا به ترتیب با ۳ تومان، ۲ تومان و ۲ تومان کاهش قیمت مواجه شدند و هر یک‌صد ین ژاپن ۵ تومان گران‌تر شد.