لیلااکبرپور- دوستی می‌گفت: کم‌بیمه‌گی یعنی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بدون داشتن پوشش بیمه‌ای انجام شود و بسیاری بدون آنکه انواع مسوولیت‌های خود را تحت‌پوشش بیمه قرار دهند در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت کنند، که می‌توان به راحتی نتیجه گرفت کشور ما به شدت دچار کم‌بیمه‌گی است. به او گفتم: این مطلب یعنی فقدان بیمه‌ای و با عبارت کم‌بیمه گی متفاوت است، کم‌بیمه‌ گی یعنی بیمه‌گران به هر تقدیر موفق به صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذاران می‌شوند، اما بنا به دلایلی بیمه‌نامه‌ها با حداقل تعهدات صادر می‌شوند.

کم‌بیمه‌گی یعنی به خاطر کاهش نرخ حق‌بیمه و برنده شدن در رقابتی غیرحرفه‌ای بسیاری از شرایط و خطرات نادیده گرفته می‌شود و به قولی بیمه‌نامه با شرایط کف تعهدات صادر می‌شود.

متاسفانه کشور ما به شدت دچار کم‌بیمه‌گی است، عدم آگاهی اکثر بیمه‌گذاران از خطراتی که آنها را تهدید می‌کند موجب شده تا بیمه‌گران برای جذب بازار بیمه‌نامه‌های ناقص صادر کنند، چرا که قطعا بیمه‌نامه کامل و اصولی که تمام جوانب را در نظر بگیرد، دارای حق بیمه‌ای حساب‌ شده تر است.فعالان اقتصادی توجه داشته باشند که ارزش دارایی‌ها به اندازه‌ای است که پوشش بیمه‌ای دارند.

یکی از خوانندگان روزنامه دنیای‌اقتصاد با ارسال نمابری به دفتر روزنامه خبر داد که برخورد شدید دو دستگاه لوکوموتیو در ایستگاه راه‌آهن گل‌گهر در سی‌ام دی‌ماه امسال موجب بروز خسارت ۶میلیارد تومانی شده است.

در نمابر آمده بود: در اثر اشکال فنی دیزل راه‌آهن ۲ لوکوموتیو با ۵۰واگن خالی از کنترل خارج می‌شوند و برخورد آنها موجب آتش‌سوزی و خسارت وارده می‌شود.

این خواننده از مسوولان گل‌گهر پرسیده بود، آیا جبران این ضرر و زیان در بیمه‌نامه صادره که توسط بیمه ایران صادر شده برای مجتمع سنگ‌آهن گل‌گهر پیش‌بینی شده است؟ چرا که در صورت بروز اتفاقاتی نظیر این حادثه باید خسارات از طریق صنعت بیمه کشور و بیمه‌گران اتکایی خارج از کشور جبران شود.

ارسال نمابر مذکور ما را ترغیب کرد تا تماسی با زیدآبادی، مدیر امورمالی شرکت گل‌گهر گرفته و پاسخ سوالات مذکور را بدانیم. زیدآبادی گفت: گل‌گهر از حادثه مذکور ضرری نکرده است.

وی به‌رغم اعلام خبر مبنی‌بر خالی بودن واگن‌های لوکوموتیو فوق افزود: لوکوموتیو و واگن‌ها متعلق به راه‌آهن است و این نهاد مسوول جبران خسارت مذکور است، اما بار واگن‌ها متعلق به گل‌گهر است که آسیبی ندیده است.

او با بیان اینکه بار مذکور سنگ است گفت: راه‌آهن مسوول حمل بار و رساندن آن به گل‌گهر است و باید محموله را به شرکت برساند در نتیجه شرایط بیمه‌نامه‌ها تاثیری در حادثه مذکور ندارد.از زید‌آبادی پرسیدیم: آیا گل‌گهر بیمه‌نامه عدم‌النفع دارد؟تا در چنین مواقعی که ارسال محموله با مشکل روبه‌رو می‌شود و در بسیاری مواقع تولید با وقفه روبه‌رو می‌شود زیان‌ها جبران گردد؟

مدیر مالی گل‌گهر از وجود بیمه‌نامه عدم‌النفع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: مگر چنین بیمه‌نامه‌ای در ایران صادر می‌شود؟

چنانچه خطرات دیگری مانند وقفه در تولید و زیان‌های ناشی از آن را هم بشود بیمه کرد، گل‌گهر از آن استقبال می‌کند.زیدآبادی تاکید کرد: در خصوص خرید پوشش عدم‌النفع با بیمه‌گر خود که شرکت بیمه ایران است صحبت خواهد کرد و از آنها در خصوص این پوشش توضیح خواهد خواست.کم‌بیمه‌گی در این مواقع خود را نشان می‌دهد، شانس همیشه با بیمه‌گذراران همراه نیست که مانند گل‌گهر محموله سنگ‌ داشته باشند، در بسیاری موارد جبران خسارت به خصوص خسارت ناشی از وقفه در تولید غیرممکن است.