نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: روند رو به رشد تولید شمش طلا، به زودی کشور را از واردات شمش بی‌نیاز خواهد کرد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون معادن بسیاری از جمله «موته» در کشور فعال هستند و قسمتی از ضایعات مس سرچشمه نیز استحصال می‌شود که روند تولید شمش طلا در کشور را سرعت می‌بخشند.

به گفته وی، برخی از معادن در منطقه غرب کشور توسط سرمایه‌گذاران فعال شده و رگه‌های خوبی از طلا با عیار بالا به دست آمده که استخراج آن مقرون به صرفه است.

کشتی‌آرای از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای راه‌اندازی کارخانه‌های تولید طلا در مناطق آزاد خبر داد و تصریح کرد: کشور دارای نیروی ماهر بسیاری در بخش طلا است که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از تخصص آنها بهره ببرند.

به گفته وی، با انجام تدابیر مناسب می‌توان مصرف داخلی را از واحدهای تولید کننده داخل کشور تامین کرد و به همین میزان نیز از میزان وابستگی کشور کاست.

کشتی آرای در عین حال معتقد است: قیمت طلا و نوسانات آن نیز تاثیری بر روی کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان ندارد.

وی قیمت طلا را تابع قیمت‌های جهانی دانست و گفت: نوسانات قیمت طلا در کشور نیز تابع تغییر و تحولات جهانی نرخ طلا است.

به گفته وی، عوامل بسیاری بر روی نرخ طلا تاثیر می‌گذارند و به میزان طلای عرضه شده در بازارهای جهانی، نرخ طلا تعیین می‌شود و این نرخ که تغییرات ناشی از آن قابل پیش بینی نیست، در سراسر جهان مبنا قرار می‌گیرد.

وی افزود: فعل و انفعالات اقتصادی مانند کاهش یا افزایش بهره‌ها و نوسانات ناشی از بازار بورس، در تصمیم کشورها برای فروش مازاد طلا در بازار بورس و نیز تغییر نرخ طلا تاثیر گذار است. در حال حاضر حدود ۷۰هزار واحد صنفی در زمینه طلا و جواهر در سراسر کشور فعال هستند که از این میزان ۱۰هزار واحد در تهران در این حرفه اشتغال دارند. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین هرگونه تاثیر ناشی از تحریم احتمالی علیه ایران بر روی وضعیت طلا در کشور را شایعه دانست.

کشتی آرای که هم‌اکنون مسوولیت برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی طلا و جواهر را عهده‌دار است، گفت: این نمایشگاه از روز شنبه ۱۴بهمن ماه به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: در این نمایشگاه ۸۰ واحد صنفی داخلی و خارجی حضور خواهند داشت.

کشتی آرای اظهار داشت: واحدهای خارجی از تایلند، ایتالیا، آلمان، هنگ‌کنگ و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در نمایشگاه حضور خواهند داشت.