رشد 10 دلاری قیمت جهانی طلا

مسعودرضا طاهری - اوضاع متشنج بازارهای کالا در جهان به سرعت تحت تاثیر شایعات و تب و تاب کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها طی روزهای گذشته بار دیگر موجب رشد بهای نفت و افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی شد. طلا در پی رشد قیمت نفت بیش از ۱۰ دلار دیگر گران شد. نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعات پایانی معاملات روز پنجشنبه در بازارهای آسیایی به حد ۶۵۶ دلار نیز رسید و روز گذشته مجددا ۵۰ سنت کاهش یافت و به سطح ۵۰/۶۵۵ دلار و حتی۶۰/۶۵۴ دلار نیز کاهش یافت و نرخ طلا برای تحویل در ماه آوریل نیز با رشد تقریبا ۱۰ دلاری خود به حد ۵۰/۶۶۱ نیز رسید. روز جمعه از این میزان تقریبا ۸۰ سنت کاسته شد.کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز و طلا اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاران هنوز هم در میان مدت و بلندمدت چشم به ضعف دلار آمریکا دارند تا از این رهگذر با توجه به سمت‌وسوی موافق بهای نفت و طلا، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در این حوزه را تعیین کنند. فرا رسیدن اول فوریه که طبق توافق قبلی ،زمان کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک بود، موجب شد تا پیش از انتشار هرگونه خبری از تصویب رسمی این کاهش تولید، بهای هر بشکه نفت حتی از مرز ۵۸ دلار در روز پنجشنبه نیز فراتر برود و همجهت با خود نرخ اونس طلا را ۱۰دلار بالاتر ببرد،اوضاع سیاسی خاورمیانه به عنوان کانال اصلی تامین انرژی همواره موجی از نگرانی‌ها را به خود معطوف داشته و بازار نفت نیز به شدت متاثر از این نگرانی‌‌ها است. در‌این‌باره سرمایه‌گذاران همچنان به فلزات گرانبها به عنوان منابع مطمئن سرمایه‌گذاری در مقابل تورم می‌نگرند.

وضعیت بازار ارز

از سویی دیگر، دلار آمریکا که طی چند روز گذشته از ثبات قابل‌توجهی در مقابل یورو و ین ژاپن برخوردار بوده و انتشار آمار رشد تولید به بالاترین حد طی ۴ ماه گذشته و در عوض کاهش نرخ رشداقتصادی منطقه یورو نیز آن را تقویت کرده بود، مجددا طی دو روز گذشته پس از اعلام بانک مرکزی این کشور (فدرال رزرو) مبنی‌بر ثابت ماندن نرخ بهره‌ فعلی (۲۵/۵درصد) با کاهش ارزش مواجه شد. ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا طی دو روز گذشته پس از رسیدن به حد ۳۰۳۲/۱ دلار به حد ۳۰۱۴/۱دلار کاهش یافت. نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاین نیز از حد ۷۰/۱۲۰ به ۵۳/۱۲۰ افت کرد.از شرق آسیا خبر می‌رسد که ارزش یوآن چین در مقابل دلار آمریکا با افزایش مواجه شده و همچنین ین ژاپن نیز در مقابل یورو، پوند انگلیس، دلار استرالیا و فرانک سوئیس تقویت شده است.اروپایی‌ها در مورد ین ژاپن نگرانی خاصی دارند. ثابت ماندن نرخ بهره در این کشور سرمایه‌داران را تشویق خواهد کرد که از بانک‌های ژاپنی ین قرض بگیرند و این امر موجب تقویت ارزش ین خواهد شد.خبر‌های دیگر حاکی است که هیاتی از سران اقتصادی جهان که نام رییس سابق فدرال رزرو، آلن گرین اسپن نیز در میان‌ نام‌های آنان دیده می‌شود از صندوق بین‌المللی پول خواسته‌اند که ۴۰۰تن از ذخایر ۳۲۰۰تن طلای خود را در بازار به فروش برساند.

بازار داخلی

رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی تا حد ۶۵۶دلار موجب شد تا قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی افزایش یابد. قیمت هر سکه بهار آزادی روز پنج‌شنبه با ۱۵۰۰تومان افزایش به سطح ۱۴۸هزار تومان رسید. قیمت سکه طرح قدیم با ۲۵۰۰تومان افزایش قیمت به ۱۷۰هزار تومان رسید. نیم‌سکه و ربع سکه نیز هر یک با ۵۰۰تومان رشد قیمت مواجه شدند.یورو و پوند هریک ۳تومان رشد قیمت داشتند و نرخ دلار به ۹۳۰تومان رسید.