مجوز بانک مرکزی برای ثبت موسسات جدید با موضوع پولی و اعتباری الزامی شد

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با صدور بخشنامه‌ای، دریافت مجوز و تاییدیه کتبی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی را برای ثبت اشخاص حقوقی جدید اعم از موسسه یا شرکت با موضوع پولی و اعتباری را الزامی اعلام کرد. به گزارش ایرنا «حسینعلی امیری»، تغییر موضوع فعالیت اشخاص حقوقی ثبت شده و همچنین اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را هم تابع این مقررات دانست.

روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گزارش داد این بخشنامه، در اجرای ماده یک قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی مصوب سال ۱۳۸۳مجلس شورای اسلامی صادر شده است.

ماده یک قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی تاکید دارد: اشتغال به عملیات بانکی توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی تحت هر عنوان و تاسیس و ثبت هرگونه تشکل برای عملیات بانکی، بدون دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ممنوع است.

معاون قوه قضاییه در این بخشنامه به مصوبه ششم اردیبهشت ماه سال ۸۳ وزیران کابینه اشاره کرد و دستور دارد: تغییر اساسنامه شرکت‌های ثبت شده که در جهت افزودن این فعالیت‌ها باشد، نیز مشمول همین بند است.

مصوبه سال ۸۳ وزیران کابینه نیز تصریح دارد: اداره ثبت شرکت‌ها از ثبت موسسات یا شرکت‌های جدید که موضوع آنها عملیات بانکی، پولی، اعتباری، قرض‌الحسنه و قبول سپرده مردم باشد، بدون تایید کتبی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خودداری کند.

امیری در این بخشنامه مقرر کرد: ثبت اشخاص حقوقی جدید اعم از موسسه یا شرکت با موضوع پولی و اعتباری از جمله فعالیت‌هایی در زمینه‌های قرض‌الحسنه قبول سپرده، اعطای تسهیلات، لیزینگ و همچنین تغییر موضوع فعالیت اشخاص حقوقی ثبت شده به نحوی که موضوع فعالیت جدید حاکی از این موارد باشد، با کسب مجوز و اخذ تاییدیه کتبی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عمل آید.