چهار بانک دولتی از هفته آینده وام خودرو‌های فرسوده را پرداخت می‌کنند

لیلا اکبرپور- در راستای اجرای طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده تاکنون ۱۳۳هزار و ۷۵۱نفر به بانک ملت معرفی شده‌اند که کار بانکی ۷۶هزار و ۶۵۶نفر انجام شده و به زودی وام خود را می‌گیرند. در حالی که طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده در گام اول قرار بود برای ۲۵۰هزار خودرو در ۲ فاز ۱۲۵هزار خودرویی توسط وزارت کشور و عاملیت بانک ملت انجام شود، به خاطر استقبال مردم و حجم بالای کار بانک ملت تا پایان بهمن‌ماه امسال فاز اول یعنی پرداخت وام برای جایگزینی ۱۲۵هزار خودرو فرسوده را اعطا می‌کند و برای اجرای فاز دوم از هفته جدید ۴ بانک ملی، صادرات، سپه و تجارت نیز طی انعقاد قراردادی با وزارت کشور مسوول اعطای وام به متقاضیان می‌شوند.در فاز دوم بانک ملی و صادرات هرکدام تعهد پرداخت وام به ۳۵هزار نفر را پذیرفته‌اند و بانک سپه و تجارت هرکدام متعهد به پرداخت ۲۵هزار فقره وام بانکی شده‌اند.

طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده با اعطای وام ۵میلیون تومانی به دارندگان خودروی اسقاطی که دارای نرخ سود ۷درصد است، اجرا می‌شود. ۷درصد سود مابقی به عنوان یارانه و از بودجه سال ۸۵ به بانک‌ها پرداخت می‌شود.

به همین منظور مهندس فاطمی، مجری طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده و دکتر علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی در ساختمان مرکزی بانک ملت گزارش‌های خود را ارائه کردند.

تحویل ۲۲هزار خودرو

فاطمی، مجری طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده در وزارت کشور در نشست مذکور گفت: از اولین روز اجرای طرح مذکور تاکنون ۱۳۳هزار و ۷۵۱نفر به بانک ملت معرفی شده‌اند که عملیات بانکی ۷۶هزار و ۵۶۵نفر انجام شده و به زودی وام خود را دریافت می‌کنند. وی با یادآوری اینکه ۶۱هزار و ۹۰۸خودروی فرسوده به واحد اسقاط معرفی شده‌اند افزود: از این تعداد ۴۲هزار و ۶۹۶پرونده احراز اصالت شده‌اند.

به گفته فاطمی، تاکنون ۲۸هزار نفر وام جایگزینی خودروی فرسوده خود را از بانک ملت دریافت کرده‌اند. وی همچنین گفت: اکنون وام ۲۵هزار و ۴۷۵نفر در حساب ایران‌خودرو واریز شده و ۲۲هزار نفر خودروی خود را تحویل گرفته‌اند.او ادامه داد: اکنون یک‌هزار شعبه بانک ملت آماده سرویس‌دهی به متقاضیان هستند.

فاطمی گفت: براساس قرارداد شرکت‌های خودروساز پس از دریافت وجه و طی شدن تکمیل مدارک متقاضیان ۱۵روز فرصت دارند که خودروی نو را تحویل دهند، چنانچه شرکت خودروساز در تحویل اتومبیل صفر تعلل کند باید روزانه ۵هزار تومان جریمه بپردازد.

به گفته او ایران‌خودرو مشمول پرداخت جریمه مذکور شده است. او در خاتمه افزود: لیزینگ‌ها نیز برای مشارکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ابراز تمایل کرده‌اند اما به خاطر نداشتن منابع کافی قادر به سرویس‌دهی نخواهند بود.

پرداخت داوطلبانه وام توسط بانک‌ملت

علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت نیز در نشست مذکور ضمن اعلام تقارن روز هوای پاک با نشست مطبوعاتی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده گفت: یکی از اهداف تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ صرفه‌جویی در مصرف سوخت و واردات بی‌رویه بنزین است که سالانه بخش عمده‌ای از بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد.وی افزود: بانک ملت در راستای اهداف متعالی دولت و اجرای طرح نوسازی خودروهای کشور به صورت داوطلبانه مسوول پرداخت وام به ۱۲۵هزار خودروی فرسوده شد.

دیواندری با بیان اینکه نرخ سود بانکی در بانک‌های دولتی ۱۴درصد است ادامه داد: وام طرح مذکور با نرخ ۷درصد و با یک ضامن که می‌تواند از بخش‌خصوصی نیز باشد پرداخت می‌شود و ۷درصد سود مابقی به عنوان یارانه توسط دولت به بانک پرداخت می‌شود.

دیواندری گفت: بانک ملت تا پایان بهمن‌‌ماه امسال ۱۲۵هزار وام خودرو را پرداخت می‌کند و در فاز دوم ۱۲۵هزار وام خودرو با مشارکت ۴ بانک دولتی دیگر اجرا خواهد شد.

وی با اعلام اینکه وام مذکور به صورت ۶۰قسط ۹۸هزار تومانی ظرف ۵سال به بانک ملت بازپرداخت می‌شود اظهار داشت: حجم مطالبات معوق در این بخش بسیار پایین خواهد بود چون افراد متوسط جامعه اقساط بانکی خود را به موقع می‌پردازند. مدیر عامل بانک ملت با اعلام اینکه یک ضامن برای اخذ وام کافی است و ۱۰روز کاری برای انجام مراحل بانکی آن در نظر گرفته شده است، گفت: چنانچه هر یک از شعب بانک درخواست متفاوتی از موارد فوق داشتند مشتریان می‌توانند طی تماس با تلفن ۸۲۹۶۲۲۲۲ مراتب را به روابط‌عمومی این بانک اطلاع دهند. دیواندری گفت: با توجه به استقبال مردم از طرح مذکور بانک ملت به خاطر سرویس‌دهی مناسب شعب منتخب خود را از ۷۰۰شعبه به یک‌هزار شعبه افزایش داد.

دیواندری گفت: هر متقاضی دریافت وام مذکور قبل از ۱۷/۱۰/۸۵ به بانک ملت معرفی شده باشد تا پایان بهمن امسال وام خود را از این بانک می‌گیرد. مدیر عامل بانک ملت مشارکت این بانک در طرح صندوق مهررضا و اعطای وام به زوج‌های جوان، طرح خرید گندم، ذرت و سویا از کشاورزان و اعطای وام به طرح‌های زودبازده اقتصادی را از فعالیت‌های انجام شده در این بانک اعلام کرد. به گفته او بانک ملت تاکنون به ۱۲۰هزار زوج جوان که از صندوق مهررضا معرفی شده‌اند وام اعطا کرده است و تا پایان سال تسهیلات ۸۰هزار نفر دیگر را اعطا می‌کند.

وی گفت: اعطای تسهیلات دیه نیز از دیگر اقدامات بانک ملت بود که در همین راستا ۲۰میلیارد تومان صرف آزادی زندانیان که به خاطر عدم توانایی مالی در زندان به سر می‌برند شده است.

به گفته دیواندری بانک ملت تاکنون ۷۵۰میلیارد تومان وام به واحدهای کوچک زودبازده به منظور اشتغالزایی پرداخت کرده است.

او در خصوص مطالبات معوق بانک ملت گفت: ۸درصد تسهیلات پرداختی ملت به میزان ۱۰۰میلیارد تومان جزو مطالبات معوق این بانک است که ترجیح می‌‌دهیم با بخشش ۶درصدی جرایم بستر مناسبی برای پرداخت آن فراهم کنیم.

به گفته دیواندری کل منابع بانک ملت معادل ۱۴۰هزار میلیارد ریال و کل مصارف آن ۱۲۰هزار میلیارد ریال است.