دولت ساعت شروع کار بانک‌ها را تا پایان سال تغییر نمی‌دهد

فاطمه بهادری- با وجود آنکه ابتدای دی‌ماه زمان طرح سه ماهه دولت برای تغییر ساعت کار بانک‌ها به اتمام رسیده اما هنوز دولت تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است. این در حالی است که یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس خبر می‌دهد که ساعت شروع به کار بانک‌ها تا پایان سال‌جاری ساعت ۹ صبح خواهد بود. وی با بیان اینکه با توجه به گزارش شورای‌عالی ترافیک و گزارش بانک مرکزی مبنی بر اثرات طرح در کاهش ترافیک شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت، این طرح، تا پایان سال اجرا می‌شود، اظهار می‌دارد: ساعت شروع کار بانک‌ها در تهران ساعت ۹ صبح خواهد بود.

در عین حال داوود زارع اسکندری دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیرعامل بانک تجارت نیز می‌گوید: هنوز به طور قطع به شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام نشده است که آیا ساعت کار آنها به حالت اول برگشته یا همچنان ساعت ۹ صبح خواهد بود.

حال اگر این خبر صحت داشته باشد و دولت ساعت کار بانک‌ها را به حالت قبلی بازنگرداند باید منتظر تصمیم شورای نگهبان در مورد طرح دوم مجلس در‌خصوص آغاز به کار بانک‌ها قبل از ادارات دولتی ماند. اگر باز هم این طرح به دلایلی همچون گذشته که اعلام شده بود مجلس نباید در امور قوه مجریه دخالت کند، رد شود، نمایندگان طرح دیگری در مورد ساعت کار بانک‌ها ارائه خواهند داد.

چنانکه ایرج ندیمی، مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهار می‌دارد در صورت رد طرح مجلس از سوی شورای نگهبان، نمایندگان مجلس مجبور خواهند شد طرح جامع‌تری را در مورد تعطیلات و ساعات کاری ارائه دهند که مطمئنا دولت را با عدم رضایت بیشتری روبه‌رو خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نباید بیشتر از این به مسائل جزئی مانند ساعات کاری بانک‌ها پرداخت می‌گوید: بهتر است مجلس به مسائل مهم‌تری همچون بیکاری و کاهش قیمت‌ها بپردازد.

طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها از جانب دولت و به منظور کاهش ترافیک از مهر ماه امسال به طور آزمایشی اجرا شده و پس از پایان مهلت در پایان آذر ماه به دلیل آماده نبودن گزارش‌های کارشناسی دولت تصمیم قطعی مبنی بر بازگشت ساعت کار به حالت اول نگرفت و آن را به گزارش‌های تکمیلی کارشناسی موکول کرد.

حدود ۱۸۰ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در میانه اجرای طرح آزمایشی تغییر ساعت کار بانک‌ها در نامه‌ای به رییس جمهور خواهان بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت اول شدند.

پس از اتمام آذر ماه نمایندگان مجلس در طرحی دو فوریتی تصویب کردند که ساعت کار بانک‌ها به حالت اول یعنی ساعت ۳۰/۷ صبح برگردد ولی مصوبه مجلس به دلیل مغایرت با اصل ۱۵۷ قانون اساسی مبنی بر عدم دخالت قوای کشور در امور جاری یکدیگر و با استدلال این که ساعت کار بانک‌ها یک تصمیم اجرایی دولت است و خود دولت باید درباره آن تصمیم بگیرد، در شورای نگهبان رد شد.

پس از رد شدن این طرح، مجلس مصوبه‌‌ای دیگر ارائه داد که به موجب آن ساعات کار بانک‌ها باید قبل از ادارات دولتی شروع شود که این طرح نیز در شورای نگهبان در حال بررسی است.