رییس شورای‌عالی بانک‌ها هفته گذشته از باقی ماندن آغاز ساعت کار بانک‌ها در ۹ صبح خبر داد و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه را وابسته به نظر دولت دانست. اما مشتریان و کارمندان بانک‌ها با شنیدن این خبر و تمدید دوره آزمایشی آن طرح احساس نارضایتی کرده و خواستار بازگشت آن به حالت قبلی هستند. به گزارش ایسنا، مسوولان عنوان می‌کنند که روند آغاز ساعت کار بانک‌ها براساس نتایج بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که به احتمال زیاد همان ۹ صبح باقی می‌ماند.

رییس شورای‌عالی بانک‌ها در این زمینه عنوان کرده ‌است: این آمادگی وجود دارد که با اعلام نظر نهایی دولت اگر ساعت آغاز به کار بانک‌ها در ۹ صبح استمرار یابد با افزایش شعب و ساعت کار در بعد از ظهر خدمات مطلوب‌تری به مردم ارائه شود تا نارضایتی در آنها ایجاد نشود. اما کارمندان بانک با اشاره به این جمله وی گله کردند که اگر قرار است این حالت حفظ شود مشکلات معیشتی و خانوادگی آنها افزایش می‌یابد، به طوری که ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا شش بعد از ظهر باید در شعب حاضر باشند اما میزان اضافه‌کاری آنها در این حالت کاهش می‌یابد.

در عین حال کارمندان خانم نیز معترض بودند که زمانی که ساعت هشت شب به منزل می‌رسند هیچ فرصتی برای انجام فعالیت دیگری باقی نمی‌ماند و ساعات رفت‌و‌آمد آنها در اوج ترافیک باعث هدر رفتن بسیاری از اوقات آنها می‌شود که در گذشته این اوقات برای آنها بسیار مفید بوده است. رییس شورای‌عالی بانک‌ها به گزارش نتایج این بررسی‌ها اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش رفت‌و‌آمد کارمندان و مشتریان به بانک‌ها باعث افزایش حجم ترافیک بوده ‌است. در حالی که کارمندان معتقدند که پیش از این در ساعاتی که برای رسیدن به بانک و برعکس منزل در خیابان رفت‌و‌آمد می‌کردند، هیچ ترافیکی وجود نداشته است، به ویژه در ساعات اولیه روز که تعداد خودروهای موجود در خیابان بسیار کم بوده است، اما با اجرای این طرح در هنگام رفت‌و‌برگشت در اوج ترافیک قرار داشته و بیشتر از پیش در افزایش ترافیک نقش ایفا می‌کنند.

از طرف دیگر مشتریان بانک‌ها نیز بیان می‌کنند که برای انجام بسیاری از امور بانکی‌ خود که بیشتر مربوط به ‌پرداخت قبوض است به بانک محل سکونت خود مراجعه می‌کنند و حتی بسیاری از اوقات از تاکسی یا خودرو شخصی استفاده ‌نمی‌کنند پس قاعدتا در ایجاد ترافیک نقشی ندارند. کارمندان بسیاری از دستگاه‌ها نیز بیان کردند به شعب داخل وزارتخانه یا سازمان خود مراجعه می‌کنند در غیر این صورت نیز به بانک‌ موجود در خیابان، قبل از حضور در محل کار مراجعه می‌کنند. نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا نیز نشان می‌دهد فقط ۲۱درصد شهروندان تهرانی با ساعت فعلی شروع کار بانک‌ها (۹ صبح) موافقند. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرد که براساس این نظرسنجی که با حجم نمونه یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان تهرانی ۲۱درصد ساعت فعلی شروع کار بانک‌ها را بهتر ارزیابی کرده‌اند و ۱۸درصد نیز گفته‌اند ساعت قبلی و فعلی شروع کار بانک‌ها تفاوتی برای آنها نداشته است. ۵/۲درصد شهروندان هم هیچ‌کدام ساعات هفت و ۳۰ دقیقه و ۹ صبح را مناسب نمی‌دانند. در این رابطه بیشتر پاسخگویان ساعت هشت را بهترین ساعت شروع کار بانک‌ها دانسته‌اند.

براساس این گزارش، ۶۸درصد شهروندان تهرانی با انتخاب ساعت هفت و ۳۰ دقیقه به عنوان ساعت شروع مدارس کاملا موافق بوده‌اند. از سوی دیگر ۱۸درصد با اعلام این ساعت به عنوان ساعت شروع مدارس کاملا مخالفند. ۱۴درصد نیز در این زمینه نظری نداشته‌اند.

نتایج دیگر این گزارش حاکی است ۷/۴۱درصد پاسخگویان معتقدند تغییر ساعت مدارس و بانک‌ها تاثیر کمی‌ در کاهش ترافیک داشته است. در همین زمینه ۵/۲۳درصد میزان تاثیر تغییر ساعت مدارس و بانک‌ها را در کاهش ترافیک زیاد و ۱۷درصد نیز متوسط عنوان کرده‌اند. ۱۸درصد نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در میان مشتریان بانک‌ها سالمندان نارضایتی بیشتری از این تغییرات داشته‌اند، چرا که یک ساعت قبل از باز شدن بانک طبق عادت پشت در شعبه حضور داشتند و به محض باز شدن بانک با هجوم مشتریان وارد بانک شده و سرانجام برای پرداخت و دریافت وجوه و سایر عملیات بانکی ساعتی دیگر نیز باید معطل می‌شدند.

حال باید دید در حالی که مهلت سه‌ماه آزمایشی پایان یافته در روزهای آینده نظر دولت چه خواهد بود،‌ آیا بانکداران باید خود را با شرایط جدید وفق دهند یا به حالت اول بازخواهند گشت؟ اینکه صلاح در چیست را حتما مسوولان در نظر می‌گیرند!

مدیران عامل بانک‌ها نظر مثبتی درخصوص تغییر ساعت کار ندارند

رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، گفت: مدیران عامل بانک‌ها نظر مثبتی در مورد تغییر ساعت کار بانک‌های کشور ندارند.

سید داوود زارع اسکندری رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزود: هنوز تصمیم جدیدی در مورد تغییر ساعت کار بانک‌ها گرفته نشده است و ساعت کاری هنوز به روال سه ماه آزمایشی است. رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، افزود: چون تصمیم اول تغییر ساعت کار بانک‌ها توسط هیات دولت اتخاذ شده است، تصمیم‌گیری در مورد ادامه وضع ساعت کار هم با خود هیات دولت است.

زارع اسکندری مدیرعامل بانک تجارت، افزود: با توجه به این که سه ماه آزمایشی تغییر ساعت کار بانک‌ها پایان یافته است، بنابراین نتیجه این تغییر و تصمیم‌گیری نهایی در مورد تکلیف بانک‌ها باید اعلام شود. زارع اسکندری، با اشاره به این که هنوز جمع‌بندی نتایج نظرسنجی در مورد ساعت کار بانک‌ها صورت نگرفته است، گفت: احتمال دارد به خاطر اینکه هنوز نتیجه قطعی از تغییر ساعت کار بانک‌ها گرفته نشده است، مدت آزمایشی سه ماه دیگر هم تمدید شود و این یک پیش‌بینی است. رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، افزود: دولت از شورای هماهنگی مدیران بانک‌ها، سازمان حمل و نقل و ترافیک، مردم و سایر سازمان های مربوط سوال و نظرخواهی کرده است که نظر مدیران عامل بانک‌ها در این خصوص مثبت نبوده است. زارع اسکندری، افزود: برخی پیامدهای تغییر ساعت کار بانک‌ها منفی و برخی هم مثبت بوده است. وی گفت: کاهش بار ترافیکی یکی از دلایل اصلی این تصمیم بود که بر اساس گزارشی که دیدم، تاثیر مثبتی داشته است. رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها، گفت: اگر جامعه بخواهد از یک تصمیم سود ببرد، باید برخی مشکلات آن را هم بپذیریم و در این قضیه ظاهرا کل جامعه سود می برد. زارع اسکندری، افزود: یکی از دلایل مقاومت در مورد تغییر ساعت کار بانک‌ها عادت سازمان بانک‌ها و مشتریان به وضع قبلی است، لذا باید بحث انتفاع کل جامعه در نظر گرفته شود.