تازه‌ترین نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد که بهای طلا پس از دو هفته کاهش طی هفته آینده افزایش خواهد یافت. به گزارش ایسنا، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که احتمال دارد روسیه و کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه ذخائر ارزی خود را به غیر از دلار تبدیل کنند و همین امر منجر به تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن شده است.

از مجموع ۳۴تاجر، سرمایه‌گذار و تحلیلگر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۱۷نفر خرید طلا را که طی هفته گذشته با کاهش ۹/۱درصدی به ۶۱۹دلار و ۳۰سنت رسیده بود توصیه کردند، این در حالی است که هشت نفر کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و به مردم توصیه کردند که طلاهای خود را بفروشند.

هشت شرکت کننده دیگر نیز گفتند که انتظار می‌رود بهای طلا طی هفته آینده تغییرات اندکی داشته باشد.

بانک مرکزی روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت‌خام جهان است در سه ماه اول سال جاری دارایی‌های طلای خود را با ۲/۲درصد افزایش به ۳۹۴تن رساند.

بهای طلا در ماه نوامبر افزایش ۶/۷درصدی داشت که کاهش ارزش دلار در برابر یورو به پایین‌ترین میزان طی ۲۰ماه گذشته دلیل اصلی آن بوده است.

استفان لیب، تحلیل‌گر بازار طلا، نیز در این خصوص گفت: سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که کشورهای تولیدکننده نفت از کاهش ارزش دلار ناراضی خواهند بود.

اگر دلار به تضعیف خود ادامه دهد مردم و سرمایه‌گذاران به طلا روی خواهند آورد که جایگزین خوبی برای دلار است.

وی تصریح کرد: افزایش بهای نفت و کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مهم جهان بهای طلا را طی ۱۸ماه آینده به یک هزار دلار در هر اونس خواهد رساند.

این در حالی است که بهای طلا برای تحویل فوری افزایش دو دلار و ۷۸سنتی داشته و هر اونس آن با بهایی معادل ۶۱۸دلار و ۱۳سنت به فروش رفته است.