بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی اعلام کرد: به دنبال کاهش مداوم ارزش دلار سهم این ارز از ذخایر ارزی اوپک در طی سه ماه دوم سال ۲۰۰۶ با کاهش دو درصدی از ۶۷درصد به ۶۵درصد رسید. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، روند نزولی ارزش دلار در طی سال جاری باعث شده است تا کشورهای نفتی جهان به فکر تبدیل بخشی از ذخایر دلاری خود به سایر ارزها به ویژه یورو بیفتند.

ارزش دلار در برابر یورو طی سال ۲۰۰۶ به میزان ۴/۹درصد کاهش یافته است و با توجه به افزایش تمایل در کشورهای نفتی برای تبدیل ذخایر خود پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۰۷ نیز سال بدی برای دلار باشد.

همه کشورهای نفتی از امارات گرفته تا اندونزی طرح‌هایی را برای تبدیل ذخایر دلاری خود به یورو تهیه کرده‌اند.

ونزوئلا از جمله کشورهای پیشرو در تبدیل ذخایر ارزی خود است. در حالی که سهم دلار از ذخایر ۳۶ میلیارد دلاری این کشور در ابتدای سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۹۵ درصد بود، در حال حاضر کمتر از ۸۰ درصد ذخایر این کشور به دلار است. در مقابل سهم یورو از ذخایر ارزی این کشور از ۵ درصد در آغاز سال ۲۰۰۶ به ۱۵درصد در ماه دسامبر رسیده است.

اندونزی نیز در حال افزایش حجم ذخایر یوروی خود است. میراندا گولتوم، معاون مدیر عامل بانک اندونزی در جریان یک مصاحبه در ۱۳ دسامبر گفت: این بانک در حال افزایش حجم ذخایر یوروی خود است. کل ذخایر ارزی اندونزی بالغ بر ۹/۳۹ میلیارد دلار است. سلطان ناصرالسویدی، مدیر عامل بانک مرکزی امارات نیز در ماه گذشته از تصمیم این بانک برای تبدیل هشت درصد از ذخایر ۲۵میلیارد دلاری امارات به یورو خبر داد.