رییس‌جمهور بانک‌ها را مکلف به وصول مطالبات معوق کرد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: رییس‌جمهور طی نشستی که با مدیران عامل بانک‌ها داشت، مدیران را مکلف کرد برای وصول مطالبات بانک‌های تحت مدیریتشان اقدامات جدی انجام دهند. مهدی رضوی در خصوص برخی از اظهارات مبنی بر تصمیم دولت برای بخشودگی جرایم بانکی گفت: بهتر است در این رابطه دفتر رییس‌جمهوری یا معاون اول ایشان اظهارنظر کنند.

وی در عین حال گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر نظام بانکی از آن رنج می‌برد، مطالبات معوق بانک‌ها است، معمولا در دنیا بانک‌ها ضمانتی می‌خواهند تا اطمینان حاصل کنند وام‌هایی را که می‌پردازند، به موقع وصول شده و می‌توانند مجددا این پول را تحت عنوان وام به بخش دیگری از اقتصاد تخصیص دهند.

رضوی گفت: اگر تسهیلات اعطایی به بانک بر نگردد، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم و اقتصاد کشور به وجود می‌آورد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان این که ۹۰‌درصد منابع سیستم بانکی متعلق به مردم است، افزود: اگر تسهیلات به موقع بازگردانده نشود، توان اعطای تسهیلات بانک‌ها کاهش خواهد یافت.

رضوی یادآور شد: بانک‌ها هم اکنون در دنیا برای دریافت وثایق لازم به‌گونه دیگری عمل می‌‌کنند، یعنی به جای گرفتن وثایقی مانند وثایق غیرمنقول بیشتر اعتبار یک مدیر پشتوانه تسهیلات پرداختی است.

وی افزود: بسیاری از افراد اعم از دولتی و غیردولتی که تسهیلات بانک‌ها را دریافت می‌کنند، هنوز این فرهنگ برایشان نهادینه نشده است که پول را به موقع به بانک بازگردانند.

رضوی اظهار داشت: بر این اساس رییس‌جمهور طی نشستی که با مدیران عامل بانک‌ها داشتند، مدیران را مکلف کردند برای وصول مطالبات بانک‌های تحت مدیریتشان اقدامات جدی انجام دهند. وی گفت: به لحاظ حقوقی، قانونی و شرعی کسانی که متعهد شده‌اند سر موعد پول بانک را برگردانند، باید این کار را انجام دهند.

رضوی تصریح کرد: در این نشست حتی پیشنهاد شد از قوه قضائیه درخواست شود قاضی ویژه‌ای برای پیگیری مطالبات تعیین شده و وصول مطالبات معوق بانکی را پیگیری کند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود: از چند سال قبل هیات‌مدیره بانک‌ها درباره بخشودگی جرایم بانکی با توجه به شرایطی که تسهیلات گیرنده در آن قرار دارد، تصمیم می‌گیرد.

وی درباره بخشودگی کل جرایم بانکی نیز تاکید کرد: تسهیلات بانک‌ها از محل پول مردم پرداخت می‌شوند، اگر جرایم بانکی تعیین نشوند بسیاری از افراد برای باز پس دادن تسهیلات دریافتی احساس مسوولیت نخواهند کرد.

وی گفت: تمامی فقهای جامع‌الشرایط نیز تاکید کرده‌اند: اگر کسی تعهد کرد اما به آن عمل نکرد جریمه‌ای به او تعلق گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک صنعت و معدن با ۳۳‌درصد بیشترین حجم مطالبات معوق نظام بانکی را دارا است، چه اقداماتی برای وصول این مطالبات به عمل آمده است؟ پاسخ داد: طی ۶ ماه اول سال ۸۵ وصولی مطالبات معوق بانک صنعت و معدن از بخش خصوصی نسبت به کل سال گذشته ۵۲۷‌درصد رشد داشته است و در بخش مطالبات سر رسید شده نیز ۳۲۱‌درصد نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته رشد داشته‌ایم.

دستوری مبنی بر بخشودگی جریمه نداشتیم

رییس شورای هماهنگی مدیران بانک‌ها نیز اظهار داشت: دستوری مبنی بر بخشودگی جرایم بانکی به بانک‌ها داده نشده است و ما نیز بحثی را در این رابطه نشنیده‌ایم.

داود زارع اسکندری در عین حال در خصوص بخشودگی جرایم بانکی به عنوان مشوقی برای وصول مطالبات معوق بانک‌ها اظهار داشت: هر نوع تصمیم برای بخشودگی جرایم بانکی باید با توجه به موارد خاص اتخاذ شود. در برخی موارد هیات‌مدیره تشخیص می‌دهد فرد گیرنده تسهیلات به دلیل عوامل خارج از اراده‌اش دچار ضرر و زیان شده است، بنابراین در زمینه اخذ جریمه بانکی مساعدت می‌‌کند تا مشتری دچار مشکل نشود.

وی افزود: در برخی موارد نیز هیات‌مدیره تشخیص می‌دهد ضرر و زیان تسهیلات گیرنده به دلیل عوامل خارج از اراده وی نبوده است. تحت این شرایط هیات‌مدیره تصمیم به اخذ جریمه بانکی می‌کند.