قانون بیمه شخص ثالث در جهت ایجاد نظام پاداش و تنبیه در مجلس اصلاح خواهد شد. محمدابراهیم امین، مدیرعامل شرکت بیمه البرز، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فروش اقساطی بیمه شخص ثالث طبق مصوبه پیشنهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، توضیح داد: پیشنهاد مربوطه در شورای‌عالی اداری مطرح شده، اما هنوز تصمیم‌گیری لازم درباره آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: مدیران عامل صنعت بیمه در این زمینه گزارشی را برای وزیر امور اقتصادی و دارایی تهیه کرده‌اند و در آن مسائل و مشکلاتی که این تصمیم برای صنعت بیمه به وجود می‌آورد را مطرح کرده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر نیز شرکت‌های بیمه به «مشتریان گروهی» بیمه نامه به صورت اقساطی می‌فروشند اما برای «بیمه انفرادی» فروش اقساطی برای شرکت‌های بیمه مسائل و مشکلات زیادی را به همراه دارد. به دلیل کثرت این بیمه‌نامه‌ها، حساب‌های باز متعددی برای شرکت‌های بیمه ایجاد خواهد شد، این امر در سیستم دریافت و پرداخت حسابداری شرکت‌ها اشکالاتی ایجاد می‌کند و آنها نیز باید شبکه بزرگی برای پیگیری دریافت این اقساط ایجاد کنند.

وی ادامه داد: این بیمه نامه افراد ثالث غیر از بیمه‌گر و بیمه‌گزار را در برمی‌گیرد، ممکن است بیمه‌گزار به تعهدات خود عمل نکند و در این حالت بیمه نامه باطل شود، اما بعد از آن این احتمال وجود دارد که تصادفی رخ دهد و شخص ثالث نیز که با پرداخت نکردن اقساط مرتبط نیست از این امر متضرر ‌شود. بدین ترتیب فروش اقساطی بیمه شخص ثالث به صلاح نیست.