پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌‌ دنیا در ایران مشتری ندارد

گروه بازار پول - انجمن علمی دانشجویی بیمه اکو به مناسبت بزرگداشت روز بیمه و دانشجو مراسمی را روز سه‌شنبه گذشته با عنوان «بیمه‌های عمر در ایران، چالش‌ها و راهکارها» در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار کرد. در این مراسم ۲ کارشناس بیمه از ۲ شرکت بیمه ایران و سامان به عنوان نمایندگانی از ۲ بخش دولتی و خصوصی حضور داشتند.

علیرضا کسراییان، معاون پژوهش‌ها و اطلاعات آمار بیمه ایران در این مراسم گفت: بیمه‌نامه‌های عمر یکی از پرفروش‌ترین بیمه‌نامه‌ها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است اما در ایران مردم از خرید آن استقبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به دولتی بودن بخش اعظم صنعت بیمه کشورمان افزود: دید دولتی موجب محدودیت‌هایی در توسعه این رشته بیمه‌ای می‌شود که با راه‌اندازی شرکت‌های بیمه خصوصی که آزادی عمل بیشتری نسبت به دولتی‌ها دارند می‌توان با ارائه طرح‌های نوین بیمه‌ای، آینده خوبی را برای رشد بیمه‌های زندگی رقم زد. کسراییان عوامل عدم توسعه یافتگی بیمه‌های عمر در کشور را به ۲ دسته درون و برون سازمانی تقسیم کرد و گفت: عوامل برون سازمانی شامل بحث‌های اقتصادی و اجتماعی است که نمونه بارز آن درآمد پایین خانواده‌ها و میزان بالای تورم است.او همچنین پایین‌ بودن سطح اطلاعات مردم از ویژگی‌های بیمه را دلیل عمده دیگری برای پایین بودن ضریب نفوذ بیمه اعلام کرد و گفت: نقش شرکت‌های بیمه در این خصوص بسیار پررنگ است و این بیمه‌گران هستند که باید محصولات بیمه‌ای خود را به جامعه معرفی کنند.معاون پژوهش‌ها و اطلاعات آمار بیمه ایران همچنین به وجود آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود در خصوص بیمه‌های زندگی اشاره کرد و گفت: شورای عالی بیمه و کمیته فنی بیمه مرکزی، آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و عمر را باید مورد بازنگری قرار داده و شرایط را برای اصلاح آن فراهم کنند.کسراییان خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه در امر سرمایه‌گذاری باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند تا با سودآوری مناسب ذخایر قابل ملاحظه‌ای جهت توانایی ایفای تعهدات پس‌انداز کرده باشند.

وی گفت: بهترین راهکار برای گسترش بیمه‌های عمر در جامعه ارائه بیمه‌نامه‌های متناسب با نیاز مردم و به قولی بازارپسند است.

کسراییان همچنین پیشنهاد کرد: با توجه به معافیت مالیاتی بیمه‌های عمر و پس‌انداز خوب است بیمه‌گران با دادن این امتیاز که هر چه حق بیمه بیشتر پرداخت شود معافیت مالیاتی بیشتر خواهد بود ابزاری تشویقی برای خریداران فراهم کرده و این رشته بیمه‌ای را به ویژه میان افراد پردرآمد رونق دهند.

گسترش بیمه‌های عمر با پیشرفت‌های نرم‌افزاری

ایمان ارسطو، کارشناس بیمه عمر و تشکیل سرمایه بیمه سامان‌ نیز در این مراسم گفت: با گسترش و پیشرفت‌های فناوری و بهره‌گیری روزافزون از رایانه در دهه ۸۰ و ورود گسترده رایانه به ایران در ده سال اخیر، بسیاری از سازمان‌ها از مزایای شبکه‌های رایانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی بهره گرفتند.

وی افزود: خون تازه‌ای که در رگ‌های صنعت بانکداری ایران جاری شد در سایه پیشرفت‌های رایانه‌ای و شایستگی جوانان ایرانی در این عرصه است. صنعت بیمه در حال حاضر در حال گذر از سیستم‌های سنتی به سمت سیستم‌های یکپارچه است، یکپارچگی سیستم در شرکت‌های دولتی، تلاش شرکت‌های خصوصی در یکپارچه کردن سیستم‌ها و الزام بیمه مرکزی ایران به ارائه اطلاعات به صورت داده‌های رایانه‌ای، گواه این مدعا است.ارسطو گفت: یکی از ویژگی‌های بیمه‌های عمر، نیاز به حفظ اطلاعات بیمه‌ای مشتریان فراوانی است که هر کدام از آنها از پوشش بیمه مخصوص به خود استفاده می‌کنند. صدور بیمه‌نامه و ثبت اسناد مختلف مربوط به صدور، دارای فرآیند مشخصی است. حال اگر قرار باشد که صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذاران کوچک و فراوانی که هر یک دارای شرایط معینی هستند، به صورت سنتی انجام شود، نیروی انسانی، وقت و هزینه‌های اداری بسیاری مورد نیاز خواهد بود. او ادامه داد: از سوی دیگر به علت تعداد زیاد موارد، اشتباهات انسانی و کاری مختلفی نیز به وقوع خواهد پیوست. در حالی که با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه بانک‌های اطلاعاتی می‌توان با استفاده از نیروی انسانی و هزینه‌های بسیار کمتر، داده‌های مشتریان انبوهی را که هر یک از پوشش‌های بیمه‌ای چندین ساله و مخصوص به خود استفاده می‌کنند، به تفکیک ثبت نمود. به گفته ارسطو شفافیت اطلاعات از مزایای دیگر استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای است این کارشناس بیمه سامان یادآور شد: اگر قرار باشد شرایط پیچیده بیمه‌ای و محاسبات مختلف هزینه‌ای برای هر مشتری، تعیین و محاسبه شود، انجام آن، بدون استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، بسیار پرهزینه خواهد بود. در حالی که استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، امکان در اختیار داشتن جزئیات قرارداد و تصمیم‌گیری بهتر را به مشتری می‌دهد. به طور نمونه در بیمه عمر و تشکیل سرمایه استفاده از سیستم‌های آنلاین در شبکه اینترنت می‌تواند به هر مراجعه‌کننده، امکان تعیین نرخ بیمه عمر، جدول نمونه پوشش‌های بیمه و تعیین وضعیت اندوخته در هر سال را ارائه دهد.

ارسطو ادامه داد: در نهایت مراجعه‌کنندگان با استفاده از اعلام وضعیت لحظه‌ای بیمه‌نامه، می‌توانند در هر لحظه از سقف پوشش‌های مختلف و اعتبار دریافت وام از سوی شرکت بیمه، مطلع شوند و حتی شرایط گوناگون بیمه‌ای همچون ذی‌نفعان و با سرمایه فوت را در هر زمان تغییر دهند. در واقع مراجعان از طریق اینترنت، می‌توانند بیمه‌نامه خود را کنترل کرده و الحاقیه‌های مختلف درخواستی را به سرعت صادر نمایند.ارسطو خاطرنشان کرد: بیمه‌های عمر و تشکیل سرمایه (Universal Iife) که اینک از سوی دو شرکت بیمه خصوصی در کشور ارائه می‌شود، از گزینه‌هایی است که موانع و ضعف‌های پیشین بیمه‌های عمر را تا حد زیادی برطرف کرده است. با این وجود، همچنان بسیاری از افراد جامعه با درآمدهای گوناگون نیازمند طرح‌های تازه بیمه عمر هستند، عرضه این نوع بیمه‌ها می‌توانند نیاز پوشش بیمه‌ای افراد را با سنین مختلف و در هر سطح درآمدی تامین کند.

وی افزود: توسعه بیمه‌های عمر و تشکیل سرمایه اثرات گوناگونی بر صنعت بیمه و جامعه خواهد داشت. این نوع بیمه‌ها فراهم کننده‌ ساز و کاری جهت چرخش سالم پول هستند که از رهگذر آن بیمه‌گر، بیمه‌گذار بیمه شده، جامعه و سایر استفاده‌کنندگان منتفع خواهند شد. در واقع بیمه عمر و تشکیل سرمایه خردمندانه‌ترین گزینه رفع نگرانی از آینده و هزینه‌های مالی محصول می‌گردند.این کارشناس بیمه سامان یادآور شد: جست‌وجوی مردم جهت یافتن محل امن برای سرمایه‌گذاری نشانگر نگرانی افراد از آینده است و بیمه‌گران می‌توانند با القای امنیت به مردم و اطلاع‌رسانی در‌خصوص بیمه‌های عمر ضمن فراهم‌سازی رفاه اجتماعی سهم بیمه عمر را در پرتفوی شرکت افزایش دهند.