گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری- نرخ بهره در منطقه یورو با ۲۵/۰درصد رشد به ۵/۳درصد رسید.

به گزارش بی‌بی‌سی، بانک‌مرکزی اروپا (ECB) طی ۱۲ماه گذشته بالاخره دیروز نرخ بهره را در منطقه یورو ۲۵/۰درصد بالا برد و آن را به ۵/۳درصد رساند. در عین حال برخی تحلیلگران از افزایش مجدد این نرخ تا حد ۷۵/۳درصد در اوایل سال ۲۰۰۷ خبرمی‌دهند.

بنابراین گزارش، بانک‌مرکزی اروپا همچنان نگران افزایش قیمت‌ها در اقتصاد این قاره است که طی ۶سال گذشته از سرعت زیادی برخوردار بوده و همچنین میزان تقاضا برای وام و تسهیلات را نیز به شدت افزایش داده است.

نرخ تورم در ماه نوامبر در منطقه اروپا ۸/۱درصد بوده و این در حالی است که احتمال افزایش آن تا حد ۲درصد، بانک‌مرکزی اروپا را بیش از پیش نگران ساخته است.

بانک‌مرکزی اروپا از اواخر سال ۲۰۰۵ به‌طور پیوسته هزینه تسهیلات را در این منطقه افزایش داده که این امر در پی افزایش پیوسته نرخ تورم و رسیدن آن به حد ۲درصد کنونی پس از ۵/۲سال گذشته است.

برخی از سیاستمداران نیز نگرانند که افزایش نرخ بهره بر یورو فشار بیشتری وارد بیاورد.

یورو پس از ۲۰ماه به بالاترین نرخ برابری خود در مقابل دلار به (سطح ۳۳/۱) دست یافت و صادرات کشورهای عضو، یورو را گران‌تر کرد. قاره اروپا بیشترین میزان صادرات کالا در جهان را دارا است که سالانه ارزشی برابر با ۵/۱تریلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد.

از این مقدار یک‌پنجم به آمریکا صادر می‌شود که آمریکا موظف است در مقابل آن یورو پرداخت کند.

از انگلستان نیز خبر می‌رسد که در آخرین نشست، بانک‌مرکزی این کشور نرخ بهره را در حد ۵درصد تعیین کرد. در ماه نوامبر کمیته سیاست‌گذاری پولی بانک‌مرکزی انگلیس با افزایش نرخ بهره در این کشور تا حد ۵درصد موافقت کرد.

نگرانی از افزایش تورم دلیل اصلی این افزایش ذکر شده است، این در حالی است که نرخ برابری پوند انگلیس در برابر دلار هفته گذشته به عدد ۲ نزدیک شد.

حفظ قدرت دلار کاهش بیشتر قیمت طلا

با وجود اعلام افزایش نرخ بهره کوتاه‌مدت توسط بانک‌مرکزی اروپا ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا در حدود ۰۴/۰درصد کاهش یافت و نرخ برابری دلار در مقابل ارزهای عمده از جمله یورو، پوند، ین ژاپن تقویت شد و برابری یورو در مقابل دلار به حد ۳۲۷۸/۱ کاهش یافت. این امر موجب کاهش ارزش ۶/۵دلاری هر اونس طلا برای تحویل فوری در بازارهای جهانی شد.

روز گذشته نرخ طلا تا حد ۷۰/۶۳۰ کاهش یافت.

آخرین خبرها همچنان حکایت از عدم کاهش نرخ بهره فدرال رزرو دارد و دلار همچنان در مقابل ارزهای عمده قدرت خود را حفظ خواهد کرد، اخبار مثبت از وضعیت اشتغال در آمریکا و انتشار اطلاعات مطلوب بیش از حد انتظار حقوق و دستمزد توسط بانک‌مرکزی آمریکا هرگونه شایعه کاهش نرخ بهره در آمریکا را تاکنون منتفی ساخته است.