نرخ تورم به 5/11‌درصد رسید

محسن تقوی طلب شاخص نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور را در پایان آبان‌ماه سال جاری ۵/۱۱‌درصد اعلام کرد. عکس تزیینی است

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، گفت : شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن یک‌درصد افزایش یافته است.

تقوی طلب با بیان اینکه شاخص نرخ تورم در آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۷/۱۴‌درصد رشد یافته است، تصریح کرد: متوسط شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مدت ۸ ماه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۱۲‌درصد رشد داشته است.

به گفته وی شاخص تورم در ۱۲ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۸۵ نسبت به ۱۲ماه منتهی به آبان‌ماه سال ۸۴، ۵/۱۱‌درصد رشد داشته است.

مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اضافه کرد: با توجه به اینکه شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری کشور در پایان مهرماه سال جاری ۲/۱۱‌درصد بوده است، نرخ تورم در پایان آبان‌ماه سال جاری ۳/۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم ۵/۱۱درصدی به معنی گرانی همه کالاها نیست

رییس کل بانک‌مرکزی با بیان اینکه برای کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده تصمیمی گرفته نشده است، درباره نرخ تورم گفت: رسیدن نرخ تورم در سال‌جاری و تا پایان آبان‌ماه به رقم ۵/۱۱‌درصد به معنای گرانی همه کالاها نیست.

ابراهیم شیبانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه شاخص نرخ تورم از فروردین تا پایان آبان ماه امسال با توجه به میانگین تغییر قیمت ۳۱۰ قلم کالا به دست آمده است، افزود: نرخ ۵/۱۱‌درصدی تورم به معنی افزایش قیمت همه کالاها نیست.

شیبانی با ابراز امیدواری از این که با تمهیدات لازم رقم فعلی تورم تا پایان امسال ثابت بماند، درباره کاهش نرخ سود بانکی در سال آینده نیز گفت: هنوز سیاست‌های بانکی برای سال آینده به شورای پول و اعتبار ارسال نشده و در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای کاهش نرخ سود بانکی و تک‌رقمی شدن آن تا پایان برنامه چهارم توسعه تصریح کرد: برای تعدیل نرخ سود بانکی در سال آینده، با توجه به نرخ تورم و مقتضیات کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.