بیمه‌های گروهی شامل جمعیت حداقل ۱۰ نفری هستند. مفهوم عمر در بیمه بدان معنی است که فوت به هر علت بیمه عمر است، این فوت شامل ناشی از بیماری، کهولت سن و حادثه است که زیر مجموعه بیمه عمر است. مفید امینی، مدیر بیمه‌های عمر و حوادث گروهی بیمه دانا، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این رشته از بیمه گفت: در شرکت بیمه به صورت یک ساله با بیمه‌گذار قراردادی منعقد می‌شود و در صورتی که طرفین توافق داشته باشند، بعد از یک سال این قرارداد تمدید می‌شود، جدول نرخ مرگ و میر که از سوی بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است، مبین محاسبه نرخ حق بیمه است. وی ادامه داد: در این حالت سرمایه‌ای که بیمه‌گذار مدنظر دارد، در نرخ حاصل از میانگین سنی ضرب و به هزار تقسیم می‌شود. رقم به دست آمده حق بیمه یک ساله هر فرد از آن گروه است، در عین حال در قبال این بیمه، شرکت بیمه نیز تعهداتی دارد که فوت افراد به هر علتی تحت پوشش قرار می‌گیرد. وی اضافه کرد: بیمه عمر دارای انواع مختلفی است که بیمه عمر مانده بدهکار یکی از این انواع است. افرادی که از موسسه‌های مختلف وام دریافت می‌کنند، شرکت بیمه براساس حق بیمه‌ای که دریافت می‌کند، این افراد را در قبال دین حال آنها به موسسه وام‌دهنده، بیمه می‌کند. در این حالت شخص وامی‌ با مدت بازپرداخت پنج ساله دریافت می‌کند، ۵/۲ سال از مبلغ آن را پرداخت و به هر علتی فوت کرده است، از زمانی که بیمه شده فوت می‌کند، رقم مانده بازپرداخت وام را ورثه مرحوم بیمه شده پرداخت نمی‌کنند. وی ادامه داد: ورثه این فرد، وارث بدهی‌های وی نیز هستند بدین ترتیب شرکت بیمه براساس قرارداد مانده بدهکاری که با بیمه‌گذار منعقد کرده است، مانده وام وی را به موسسه وام گیرنده به صورت یک جا بازپرداخت می‌کند. در این حالت اگر فوت شده وثیقه‌ای برای دریافت وام نزد موسسه دارد، از این موضوع وام منفک می‌شود. امینی با اشاره به این که در بیمه‌های گروهی، بیمه حادثه نیز گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: در این بیمه چند آیتم باید دخالت داشته باشد تا از نظر بیمه‌گر حادثه تلقی شود. این عوامل عبارتند از اینکه حادثه باید در اثر یک واقعه ناگهانی باشد که از یک عامل خارجی نشات گرفته و بدون قصد و اراده بیمه شده بروز کرده باشد و وی دخل و تصرفی در آن نداشته باشد، همانند خودکشی، اگر این عوامل در وقوع اتفاقی دخالت داشته باشند حادثه تلقی می‌شود.

به گفته وی برخی تصور می‌کنند سکته مغزی یا قلبی حادثه است، استنباط آنها این است که چون آنی بوده و خارج از اراده شخص بوده حادثه است اما در بیمه سکته بیماری تلقی می‌شود. مدیر بیمه‌های عمر و حوادث گروهی با بیان اینکه انواع بیمه حادثه به چند شکل قابل واگذاری است، تصریح کرد: بیمه حوادث جمعی مهدهای کودک از این قبیل است. در این نوع بیمه مهدهای کودک‌ تحت پوشش بیمه حادثه قرار می‌گیرند. موضوع بیمه حادثه، فوت در اثر حادثه، نقص عضو در اثر حادثه و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه که بیمه شده متحمل می‌شود، از این قبیل هستند. وی به تفاوت بیمه‌های حوادث و بیمه‌های عمر اشاره و تصریح کرد: در بیمه‌های حوادث، فوت عادی پوشش ندارد اما در بیمه عمر بخشی حادثه و بخشی فوت عادی است که تحت پوشش قرار می‌گیرد. بیمه عمر به صورت یک ساله عرضه می‌شود اما بیمه حادثه به صورت کوتاه مدت نیز عرضه می‌شود. بیمه حوادث تور‌های دسته جمعی نیز از انواع دیگر بیمه حوادث است که موضوع پوشش بیمه فوت، نقص عضو و هزینه پزشکی است.

امینی ادامه داد: اطلاعات بیمه‌گذار برای محاسبه حق بیمه، زمان آغاز سفر، تعداد مسافران، مبدا و مقصد و ساعت برگشت ملاک محاسبه حق بیمه حوادث تور‌های دسته جمعی است. بیمه حوادث خانواده نیز نوع دیگری از بیمه حوادث گروهی است که معمولا همسر و فرزندان بیمه‌شدگان اصلی این بیمه‌نامه را تشکیل می‌دهند. در این حالت نیز دسته جمعی بودن افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.