تداوم سقوط ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده قیمت طلا را به ۶۴۶دلار افزایش داد. برخی تحلیلگران معتقدند که کاهش ارزش دلار همچنان ادامه خواهد داشت.در بازار لندن، دلار آمریکا در برابر برخی ارزها از جمله یورو تحت تاثیر اظهارات برخی مقامات پولی منطقه یورو مبنی بر عدم نگرانی آنها از تقویت ارزش یورو تضعیف شد. قیمت طلا به ۶۴۶دلار رسید

سقوط دلار ادامه خواهد یافت

گروه بازار پول- مسعودرضا‌طاهری- تداوم سقوط ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده قیمت طلا را به ۶۴۶دلار افزایش داد.

بنابراین گزارش، ارزش دلار دومین هفته کاهش خود را در مقابل یورو ادامه می‌‌دهد. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد کاهش بازده اوراق قرضه دولتی آمریکا در مقایسه با اوراق قرضه اروپایی موجب تمایل سرمایه‌گذاران به حرکت بیشتر به سمت یورو شده است. این گزارش می‌افزاید: انتشار آمارهای اقتصادی هفته‌های آتی آمریکا نشان از کاهش سفارش‌های کارخانه‌ها دارد که از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۱ به بیشترین میزان خود رسیده است. همچنین کاهش رشد خدمات صنعتی و رشد آمار بیکاری این کشور از دیگر دلایل تداوم کاهش ارزش دلار در مقابل یورو ذکر شده است. در این گزارش همچنان آمده است که ژان کلود تریچت، رییس بانک مرکزی اروپا در روز هفتم دسامبر خبر افزایش نرخ بهره در حوزه یورو را اعلام خواهد کرد. برخی تحلیلگران همچون Greg Gibbs استراتژیست ارزی هلدینگ ABN Amro معتقدند که اقتصاد آمریکا در حال کاهش است و بازار در انتظار تصمیمات فدرال رزرو است و برخی دیگر معتقدند که کاهش ارزش دلار همچنان ادامه خواهد داشت.

ارزش دلار در مقابل یورو به پایین‌‌ترین حد خود طی ۲۰ماه گذشته رسیده است

بانک مرکزی آمریکا، فدرال رزرو به طور احتمالی نرخ بهره خود را از حد ۲۵/۵درصد کاهش خواهد داد. ۷۵درصد از تجار ارز در لندن پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ بهره آمریکا به ۵درصد برسد و در مقابل نرخ بهره یورو به ۵/۳درصد افزایش یابد. روز گذشته نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به نرخ بی‌سابقه ۳۲۶۷/۱ رسید. قیمت نفت به مرز ۶۲دلار رسیده و با رکود بازار مسکن همچنین خود را در میان دلایل کاهش نرخ دلار برجسته ساخته است. از سویی خبر می‌رسد، به گفته بن‌برنانکه، رییس فدرال رزرو اقتصاد آمریکا در مسیر رشد ملایم قرار دارد و انتظار می‌رود شاخص تورم بدون احتساب قیمت مواد غذایی و سوخت از سطح فعلی به تدریج کاهش یابد. وی همچنین افزود: بی‌ثباتی و عدم اطمینان، دورنمای رشد اقتصادی و تورم را در بر گرفته است. اثرات کندی بازار مسکن احتمالا در سال آینده نیز ادامه می‌یابد. اما شواهد کمی وجود دارد که ضعف بازار مسکن به مخارج مصرف‌کنندگان یا به بازار اشتغال نیز سرایت نماید. اما اظهارات وی تاثیر چندانی بر ارزش دلار نداشت. این گزارش می‌افزاید: در بازار لندن نیز دلار آمریکا در برابر برخی ارزها از جمله یورو تحت تاثیر اظهارات برخی مقامات پولی منطقه یورو مبنی بر عدم نگرانی آنها از تقویت ارزش یورو و ارقام اقتصادی مطلوب منتشره در آلمان تضعیف شد. در این روز در بازار لندن یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا اعلام کرد، به دلیل قوی بودن روند رشد اقتصادی منطقه، وی نگران تقویت یورو نیست. همچنین وزیر دارایی اتریش، اظهار داشت: ابدا نگران تقویت یورو نیست. ضمنا ارقام اقتصادی منتشره در آلمان نیز حکایت از رشد شدید شاخص اعتماد مصرف‌کننده آن کشور در ماه دسامبر داشت. این امر انتظارات افزایش نرخ‌های بهره کلیدی منطقه یورو در نشست ماه دسامبر و ادامه افزایش آن در سال آینده را تقویت کرد.

رشد قیمت طلا با ۹/۸دلار افزایش

روز گذشته در مقابل افت ارزش دلار در مقابل ارزهای عمده، قیمت طلا برای تحویل فوری با ۹/۸دلار افزایش نسبت به قیمت روز چهارشنبه به حد ۹۰/۶۴۶دلار رسید.

قیمت طلا طی ۱۲هفته گذشته نزدیک به ۴۰دلار رشد داشته است. قیمت طلا برای تحویل در ماه فوریه نیز به حد ۲۰/۶۵۳دلار رسید. با توجه به اینکه روز پنج‌شنبه قیمت هر اونس طلا تفاوت چندانی با روز چهارشنبه نداشت. بنابراین قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی دستخوش تغییرات چندانی نشد. اما انتظار می‌رود امروز شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها باشیم.

ارزش دلار در برابر پوند به پایین‌ترین رقم خود طی ۱۴ سال اخیر رسید

همچنین خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه گاردین نوشت، سقوط آزاد دلار در برابر ارزهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد به طوری که ارزش دلار در برابر پوند انگلیس به پایین‌ترین رقم خود طی ۱۴ سال اخیر رسید.

هر پوند انگلیس در بازارهای بین‌المللی در برابر ۹۵۶۲/۱دلار آمریکا دادوستد شد که این رقم از سپتامبر ۱۹۹۲ میلادی تا کنون بی‌سابقه بوده است.

در سال ۱۹۹۲ میلادی انگلیس ضمن رد مکانیسم ارزی اروپا، ارزش پوند در برابر مارک آلمان را به شدت افزایش داد و نرخ بهره بانکی در انگلیس ۱۵درصد افزایش یافت. در پی این اقدام دولت انگلیس ارزش پوند در برابر دلار آمریکا نیز افزایش یافت و هر پوند در برابر ۵۰/۱دلار داد و ستد شد. کارشناسان ارزی بر این باورند که با توجه به افزایش قیمت مسکن در انگلیس، ارزش پوند در برابر دلار تا پایان امسال باز هم افزایش خواهد یافت و هر پوند در برابر دو دلار داد و ستد خواهد شد. این در حالی است که ارزش دلار در برابر یورو و ین ژاپن نیز با کاهش ارزش روبه‌رو شده است. کاهش چشمگیر رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه سوم امسال تاثیر زیادی در کاهش ارزش دلار طی ماه‌های اخیر داشته است.