سود ۴۰ درصدی سکه در نیمه اول ۸۵

دنیای اقتصاد- بازار ارز دیروز برای اولین بار شاهد صعود قیمت یورو به حد ۱۲۰۷تومان بود. یورو در این بازار ۱۲تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. دلار به ۹۲۵تومان رسید و پوند انگلیس نیز با ۱۵تومان افزایش به مرز ۱۷۸۰تومان رسید. هر یکصد ین ژاپن با رشد ۸تومانی قیمت به ۷۹۳تومان رسید. همچنین طی هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی بیش از ۲۰دلار افزایش یافت. افزایش ۲۰دلاری قیمت جهانی طلا در یک هفته

گروه بازار پول- مسعود‌رضا طاهری: طی هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی بیش از ۲۰دلار افزایش یافت.

روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۹۰/۶۳۷دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن با ۶/۴دلار افزایش مواجه شد و در مقایسه با قیمت روز شنبه گذشته (۲۷/۸/۸۵) بیش از ۲۰دلار رشد یافته است.

رشد قابل توجه قیمت طلا روز گذشته به دلیل افت نرخ برابری دلار در مقابل یورو اتفاق افتاده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد، ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو به پایین‌ترین حد خود طی ۱۹ ماه گذشته رسیده است و شمش‌‌های طلا همچنان بهترین جایگزین برای دلار به حساب می‌آیند. نرخ رشد اقتصادی ۱۲ کشور حوزه یورو به سرعت به بالاترین حد خود طی ۶ سال گذشته رسیده و بانک مرکزی اروپا ‌درصدد است تا نرخ بهره را افزایش دهد و از سوی دیگر مقامات دولتی آمریکا و به ویژه مشاوران اقتصادی دولت بوش از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال آینده خبر داده‌اند.

مایکل ویدمر، مدیر تحقیقات فلزات کالیون (یکی از ۱۱ شرکت تجاری بازار فلزات لندن) معتقد است که نگرانی‌ها در مورد اقتصاد آمریکا همچنان ادامه دارد و ممکن است تا پایان سال، نرخ هر اونس طلا به ۶۵۰دلار و حتی ۷۰۰دلار نیز برسد و در عوض دلار آ‌مریکا ضعیف‌تر شود. نرخ بهره در آمریکا طی سه ماه گذشته در حد ۲۵/۵درصد باقی مانده و احتمال آن می‌رود که این نرخ در سال ۲۰۰۷ نیز ثابت بماند. از سویی بانک مرکزی اروپا نرخ بهره یورو را با ۵ بار افزایش از ماه دسامبر سال گذشته به حد ۲۵/۳درصد رسانده و انتظار می‌رود که این نرخ در سال آینده به دلیل رشد اقتصاد آلمان افزایش یابد.

همان‌طور که در اواخر هفته گذشته در گزارش اشاره شد پس از قریب به دوسال از روز چهارشنبه هفته گذشته برای اولین بار نرخ معاملات فوری طلا از معاملات آتی (Foture) پیشی گرفت که نشان از افزایش سرعت گردش پول در این بازار دارد. پیش‌بینی‌ها همه از افزایش نرخ طلا در آینده حکایت دارند و تغییر ترکیب ذخایر دلاری بانک‌های مرکز به سمت یورو، افزایش نرخ بیکاری در آمریکا، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و مشکلات بخش مسکن در این کشور نیز دلایلی برای کاهش ارزش دلار و تقویت طلا عنوان شده است. روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل در ماه دسامبر به ۴۰/۶۳۵دلار رسید، در حالی که نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری به ۹۰/۶۳۷دلار رسید.

قیمت یورو از ۱۲۰۰تومان فراتر رفت

افزایش قیمت طلا و ضعف ارزش طلا در حالی اتفاق می‌افتد که سکه بهار آزادی طرح جدید و قدیم هر یک با ۲هزار تومان افزایش قیمت به ترتیب به سطح قیمت ۱۴۲هزار تومان و ۱۶۵هزار تومان رسیدند. بازار ارز نیز برای اولین بار شاهد صعود قیمت یورو به حد ۱۲۰۷تومان بود. یورو در این بازار ۱۲تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. دلار به ۹۲۵تومان رسید و پوند انگلیس نیز با ۱۵تومان افزایش به مرز ۱۷۸۰تومان رسید. هر یکصد ین ژاپن با رشد ۸تومانی قیمت به ۷۹۳تومان رسید.

افزایش ۴۰‌درصدی قیمت فروش سکه بهار آزادی در ۶ ماه اول سال‌جاری

بانک مرکزی نیز گزارش داد: متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم و جدید) در بازار آزاد شهر تهران در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته با افزایش ‌٤٠ تا ‌٥٠‌درصدی مواجه بود.

براساس آمار بانک مرکزی در شهریور ماه سال ‌١٣٨٥ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم به یک‌میلیون و ‌٦٢٦‌هزار و ‌٨٣٦ ریال و با طرح جدید به یک‌میلیون و ‌٣٨٧‌هزار و ‌٢٨٨ ریال رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ‌٨/٢‌درصد و ‌٥/٣‌درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال ‌١٣٨٤ به ترتیب ‌٩/٣٩‌درصد و ‌٥/٤١‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین در شش ماه اول سال ‌١٣٨٥ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم یک‌میلیون و ‌٦٦٦‌هزار و ‌٥٧٠ ریال و با طرح جدید یک‌میلیون و ‌٤٤٩‌هزار و ‌٢٩٩ ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال ‌١٣٨٤ به ترتیب ‌٩/٤١‌درصد و ‌٩/٤٩‌درصد افزایش یافته است.

همچنین بنابر این‌گزارش متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو (اسکناس) در بازار آزاد شهر تهران در شهریور امسال افزایش یافت.

براساس آمار بانک مرکزی در شهریور‌ماه سال ۱۳۸۵ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۹۲۱۹ریال و ۱۱۷۹۶ریال بود که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۱/۰درصد و ۲/۰درصد و نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۸۴ به ترتیب ۲درصد و ۷/۵درصد افزایش یافته است.

در شش ماه اول سال ۱۳۸۵ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۹۱۸۹ریال و ۱۱۶۴۵ریال بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۳/۲درصد و ۴درصد افزایش داشته است.