سیستم بانکی در انتظار بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت اولیه و اتمام ۳ماه مطالعات برای مشخص شدن تاثیراین طرح بر ترافیک است. به گزارش خبرگزاری مهر، طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها در حالی وارد سومین ماه اجرای خود شد که مشتریان بانک‌ها، مسوولان بانک‌های دولتی و خصوصی و بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به آن ناخشنود هستند. طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها، مصوبه هیات وزیران از تاریخ اول مهرماه سال جاری با آغاز سال تحصیلی وبا هدف کاهش بار ترافیک در شهرهای بزرگ، به ویژه تهران از ۷ به ۹صبح تغییر کرد. این طرح ساعت اصلی کار بانک‌ها که از ۷ تا ۱۶ بعدازظهر بود را به ۹ تا ۱۵ تغییر داد و عملا میانگین ساعت کار سیستم بانکی را سه ساعت تقلیل داد. طرح مذکورگرچه برای کاهش بار ترافیک تهران و چند شهر بزرگ کشور طراحی شده بود، اما عملا در تمام کشور و حتی شهرستان‌های کوچک نیز به مرحله اجرا در آمد. طرح آزمایشی ۳ماه تغییر ساعت کار بانک‌ها در حالی دومین ماه اجرای خود را پشت‌سر می‌گذارد که تاکنون هیچ آمار و نتیجه‌ای از سوی دولت ولو مختصر، مبنی بر بررسی آن ارائه نشده است.

به گفته مسوولان دولت، در صورتی طرح تغییر ساعت کار بانک‌ها پس از گذشت مدت آزمایشی آن، ادامه خواهد یافت که طرح مذکور موفقیت‌آمیز اعلام شود.

طی مدت دو ماه گذشته بارها و بارها در گزارش‌های رسانه‌ها و مطبوعات مشکلات پدید آمده مردم و مشتریان بانک‌ها که ناشی از اجرای این طرح بوده، منعکس شده است، به علاوه طی همین مدت مسوولان نظام بانکی، به خصوص مدیران بانک‌های خصوصی نسبت به اجرای این طرح اعلام نارضایتی کرده‌اند. در این بین مجلس نیز بیکار ننشسته و برای برون‌رفت از چنین وضعیتی طرح‌ها و پیشنهادهایی را ارائه داد‌ه‌اند، به نحوی که حدود یک ماه پیش، نامه‌ای از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس به رییس‌جمهور مبنی بر بازگرداندن این طرح حداقل در شهرستان‌ها به حالت اولیه ارسال شد.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس با تاکید بر این که در تهران نیز باید در ارتباط با این طرح یک بررسی مجدد صورت گیرد، گفته بود: این طرح به صورت آزمایشی برای مدت سه ماه انجام شده، اما شاید دولت زودتر به نتیجه برسد که این طرح جوابگو نیست. گرچه تاکنون دولت به چنین نتیجه‌ای نرسیده است، اما نباید از حق گذشت که هدف دولت از اجرای چنین طرحی برای کاهش ترافیک و در نتیجه آسایش و رفاه مردم بوده، بنابراین اراده دولت قابل تقدیر است.

از سوی دیگر باید گفت، با توجه به این که تجربه تغییرساعت کار بانک‌ها به عنوان طرحی که در سال‌های گذشته تجربه شده، جایی برای آزمایش و خطای دوباره آن هم برای مدت ۳ماه باقی نمی‌گذارد.

پس از گذشت مدت دو ماه از اجرای این طرح، در ظاهر می‌توان ناکارآمد بودن آن را برای کاهش حجم ترافیک مشاهده کرد که نمونه بارز ناصحیح بودن این تصمیم بازگشت ساعت کار بانک‌ها در شهرستان‌ها به حالت اولیه بود که حدود یک ماه پیش با توافق وزیر کشور و رییس کل بانک مرکزی اخذ شد. نظر برخی از مدیران بانکی در این بین جای تامل دارد، به گونه‌ای که داوود زارع اسکندری، رییس شورای‌عالی بانک‌ها گفته بود که تغییر ساعت کار بانک‌ها مشکلات تازه‌ای را برای بانک‌ها و کارکنان آنها ایجاد کرد است.

فرید ضیاءالملکی، قائم‌مقام بانک سامان نیز چندی پیش خواستار بازگشت ساعت کار بانک‌ها به حالت اولیه شده بود. وی گفته بود: این طرح مشکلاتی را برای کارکنان به ویژه مشتریان بانک‌ها ایجاد کرده، به گونه‌ای که شعب بانک‌ها در ساعت‌های اولیه آغاز به کار با هجوم مشتریان و ترافیک کاری به مدت نیم تا یک ساعت مواجه می‌شوند.

برخی از مدیران عامل بانک‌ها نیز، هزینه‌های تحمیلی این طرح به بانک‌ها را مدنظر قرار می‌دهند و معتقدند که این هزینه‌ها نسبت به سود اثر ترافیکی قابل تامل است.

بررسی‌ها و گزارش‌های مختلف به ویژه در مجلس نشان می دهد که تاثیر تغییر ساعت کاربانک‌ها بر کاهش و حجم ترافیک بسیار کم بوده و حتی در برخی از مواقع ازدحام برای ورود مشتریان به بانک‌ها جهت انجام عملیات بانکی بیشتر شده که همین عامل باعث افزایش ناراحتی کارکنان بانک‌ها و مشتریان شده است.