احتمال تغییر یک هزار میلیارد دلاری در ترکیب ذخایر ارزی چین

مسعودرضا طاهری - تعداد زیادی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل مالی در چین و سراسر دنیا تغییر ترکیب ذخایر ارزی چین را تا حد زیادی محتمل دانسته‌اند. بانک مرکزی چین قصد دارد رقمی در حدود یک‌تریلیون دلار را به ذخیره طلا و یا ذخایر یورویی تبدیل کند. این حرکت مدتی است که در بین سایر بانک‌های مرکزی دنیا نیز آغاز شده است. به‌نوشته استفان کلیسون، تحلیلگر سایت resourceinvestor ، تغییر تعامل در بازارهای ارز و تاثیر جدی بر قیمت طلا از اولین پیامدهای انجام این تغییرات است.

مهم این است که اگر چین ذخایر دلاری خود را به ارزهای دیگر تبدیل نکند، به دلیل کاهش مستمر ارزش دلار، زیان فراوانی خواهد دید آنچنان که هیچگاه قادر به جبران این خسارت نخواهد بود. تلاش برای حفظ ارزش دلار توسط دولت چین به دلیل صادرات محصولات چین به دلار آمریکا است.

در این میان سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل کرده‌اند از خبر تبدیل ذخایر دلاری عظیم چین به یورو و یا طلا ابراز خوشحالی می‌کنند و در این صورت یک تقاضای عظیم برای طلا در دنیا به‌وجود می‌آید که رشد شدید قیمت طلا را در پی خواهد داشت. حرکت احتمالی بانک مرکزی چین به سوی طلا موجب رشد مستمر قیمت سایر فلزات گرانبها خواهد شد. اگر بانک مرکزی چین در این راستا بتواند طلای مورد نیاز خود را به قیمت قابل قبولی فراهم کند، خود را در وضعیتی قرار خواهد داد که مشابه آن هم‌اکنون در مورد دلار صادق است. یعنی اینکه ذخیره‌سازی طلا در صورتی که به هر نحو با کاهش ارزش روبه‌رو شود موجب زیان خواهد شد. بنابراین باید در جمع‌آوری و ذخیره‌سازی طلا و یا دلار، کاهش احتمالی ارزش آنها را نیز برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی در نظر داشت.

در حال حاضر بانک مرکزی چین ظرفیت بالایی را برای خرید طلا دارد و افزایش قیمت طلا می‌تواند در آینده بر دلار و برابری ارزهای عمده جهان تاثیر فراوانی داشته باشد که به نوبه خود در اقتصاد جهان تاثیر عمده‌ای دارد.

از سویی افزایش قیمت طلا در دنیا در حال حاضر یک روند موقتی است و زمانی دیگر در نرخ برابری ارزهای عمده تعادل نوینی برقرار خواهد شد که به نظر می‌رسد رسیدن به این وضعیت حداقل به ۱۰ سال دیگر زمان نیاز خواهد داشت. از این‌رو برنامه‌ریزی بلندمدت بانک مرکزی چین برای تبدیل دلار به طلا از این منظر چالش برانگیز خواهد بود.

با این حال خبر برای سرمایه‌گذاران طلا خبر خوبی است. اگر چه پس از طلا اولویت با یورو است که البته بیش از هرچیز تاثیر مثبتی بر رشد قیمت طلا خواهد داشت. از سوی دیگر کشور چین خود سود سرشاری از تولید طلا می‌برد. بازده تولیدی طلای کشور چین طی ۹ ماه نخست سال‌جاری با ۸درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳/۱۶۹تن رسید. در حالی که این رقم در ۹ ماه نخست سال گذشته، ۷/۱۵۶تن گزارش شده بود.

تنها در ماه سپتامبر سال‌جاری سطح تولیدات طلای این کشور به ۱۷/۱۹تن رسیده است.

گزارش‌ها حاکی است، طی ۹ ماه نخست سال‌جاری ارزش بازده طلای کشور چین ۸۸/۳۶میلیارد یوآن برابر با ۶۱/۴میلیارد دلار آمریکا گزارش شد که این رقم نسبت به ژانویه تا ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵، ۵۳/۳۴درصد افزایش داشته است.

سود خالص تولیدات کالا در این کشور نیز طی این ۹ ماه ۹/۳میلیارد یوآن برابر با ۵/۴۸۷میلیون دلار ارزیابی شده است.

به دنبال تبدیل ذخایر دلاری بانک‌های مرکزی دنیا خبر می‌رسد که بانک مرکزی امارات متحده عربی نیز درصدد است ۲۵میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به یورو تبدیل کند.

خبرگزاری رویتر گزارش داد: رییس بانک مرکزی امارات با اشاره به قدرت روبه افزایش یورو در بازارهای جهانی تاکید کرد، عملیات تبدیل ۲۵‌میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به یورو در جریان است.

دولت امارات متحده عربی در اوایل سال‌جاری تصمیم گرفت ۱۰‌درصد از ذخایر ارزی خود را از دلار به یورو و طلا تبدیل کند.

مقامات اماراتی تاکنون به دلیل ملاحظات سیاسی و ترس از واکنش منفی آمریکا از اجرای این تصمیم خودداری کرده‌اند در عین حال رییس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد عملیات مذکور آغاز خواهد شد.

سلطان ناصرالسویدی، رییس بانک مرکزی امارات، در مصاحبه با رویتر گفت: «تصمیم تبدیل ذخایر ارزی امارات به ارزش ۲۵‌میلیارد دلار به یورو و طلا به قوت خود باقی است و به اجرا در خواهد آمد.» وی گفت: «این مساله هدفی میان مدت تا بلند مدت است و یک شبه نمی‌توان آن را انجام داد.»

السویدی روبه کاهش بودن قدرت دلار در برابر یورو را یکی از علل اتخاذ تصمیم از سوی دولت امارات برای تبدیل بخشی از ذخایر دلاری خود به یورو اعلام و پیش‌بینی کرد در آینده یورو جایگزین دلار در معاملات بین‌المللی می‌شود.

وی گفت: «من پیش‌بینی می‌کنم تا ده سال آینده یورو جایگزین دلار در معاملات و مبادلات بین‌المللی شود.»