روسای بانک‌های مرکزی امارات و سوئد در سخنرانی در شانزدهمین کنگره بانکداری اتحادیه اروپا پیش‌بینی کردند که یورو تا سال ۲۰۱۵ با کنار زدن دلار به مهم‌ترین ارز جهان تبدیل خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویتر، «سلطان ناصر السویدی»، رییس بانک مرکزی امارات درباره موج تبدیل ذخایر ارزی از دلار به دیگر ارزهای معتبر، اظهار داشت که یورو جایگزین نخست دلار خواهد بود اما ین ژاپن چنین قابلیتی ندارد.

سخنان السویدی که در اجلاس کنگره بانکداری اتحادیه اروپا صورت گرفت، با اعتراض «ریچارد فیشر»، رییس بانک مرکزی منطقه دالاس آمریکا مواجه شد و وی اعلام کرد که دلار همچنان ارز نخست جهان باقی خواهد ماند. «جاسم المنای»، دبیرکل صندوق پول عرب نیز در سخنانی اظهار داشت که به عقیده وی، پوند انگلستان شایستگی بیشتری برای جایگزینی دلار در عرصه مبادلات تجاری جهانی دارد. «لوکاس پاپادموس»، نایب رییس بانک مرکزی اروپا نیز اظهار داشت که بانک مرکزی اتحادیه اروپا موضع مثبت یا منفی نسبت به استفاده بیشتر بین‌المللی از یورو ندارد، بلکه فقط در پی حفظ ارزش واقعی یورو است.

بحث‌های مربوط به احتمال تغییر ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان از دلار به یورو از مناقشه‌آمیزترین مباحث بازارهای پولی در ماه‌های اخیر بوده است و این نگرانی نیز وجود دارد که ارزش دلار بیش از سطح واقعی آن است و با رفع ناترازی‌های سرمایه‌گذاری‌ و تجاری در سطح بین‌المللی، ارزش دلار سقوط خواهد کرد.

«ریچارد فیشر»، رییس بانک مرکزی منطقه دالاس با رد بحث‌های مربوط به کاهش ارزش دلار آمریکا، گفت: این سوال که آیا واقعا شوک بزرگی در حال رخ دادن است که بتواند موجب سقوط دلار شود، مورد تردید است.

با این وجود، وی با حمایت از افزایش گستره یورو گفت: به نظر من افزایش سهم یورو در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی اروپا برای اقتصاد جهانی، مضر نیست. رییس بانک مرکزی چین هفته گذشته از تلاش پکن برای متنوع ساختن ذخایر یک تریلیون دلاری این کشور به ارزهای مختلف خبر داد و رییس بانک مرکزی سوئد نیز که کشورش اقدام به تبدیل ۱۰درصد از ذخایر ارزی ۲۵میلیارد دلاری خود به یورو نموده است، پیش‌بینی کرد که یورو تا سال ۲۰۱۵دلار را پشت سر خواهد گذاشت.