تاسیس شعبه بانک پارسیان در دبی منتفی شد

حمیدرضا اسلامی منوچهری- پس از پایان مهلت بانک پارسیان برای تعیین تکلیف شعبه خود در لندن که منجر به منتفی شدن تاسیس آن شد، خبرهای جدید حاکی است، تاسیس شعبه این بانک در منطقه آزاد مالی دبی (DIFC) نیز به‌دلیل بلاتکلیف بودن وضعیت هیات‌مدیره این بانک منتفی شده است. به گزارش خبرنگار ما، بانک پارسیان که از بهمن ماه سال گذشته اقداماتی را جهت دریافت مجوز تاسیس یک بانک جدید با ۵۰میلیون دلار سرمایه در دبی آغاز کرده بود، توانست مجوز فعالیت خود را از مسوولان DIFC دریافت کند و به عنوان اولین بانک ایرانی امکان فعالیت در این منطقه مالی را که محل فعالیت بانک‌های بزرگ دنیا است به دست آورد.

گزارش خبرنگار ما حاکی است پس از دریافت مجوز تاسیس این بانک در دبی، بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید موافقت خود را با فعالیت بانک پارسیان در دبی اعلام می‌کرد. در خرداد ماه سال‌جاری بانک پارسیان برای دریافت این موافقت، مکاتباتی را با بانک‌مرکزی انجام می‌دهد اما بانک‌مرکزی اخیرا با ارسال نامه‌ای به مقامات DIFC، موافقت این بانک را تا تعیین تکلیف هیات‌مدیره جدید بانک پارسیان منتفی اعلام می‌کند. بنابراین گزارش، تاسیس بانک جدید توسط پارسیان در منطقه آزاد مالی دبی این امکان را فراهم می‌کرد تا سرمایه ایرانیان مقیم دبی برای سرمایه‌گذاری در ایران جذب شود.

یادآور می‌شود هفته پیش اداره مالی و اعتباری بریتانیا نیز مهلت چهارروزه‌ای را به بانک پارسیان داد تا تکلیف تاسیس شعبه در لندن را روشن کند در غیر این صورت، مجوز این بانک برای تاسیس شعبه در لندن لغو می‌شد.

دیروز آخرین روز مهلت یادشده بود و بانک پارسیان از تاسیس شعبه در لندن محروم شد.

تاسیس دفتر بانک پارسیان در لندن، مراحل پایانی خود را می‌گذراند که تغییرات اخیر در هیات‌مدیره، امکان پیشرفت آن را با مشکل مواجه کرد.

بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین بانک پارسیان و بانک سابانچی ترکیه منعقد شده بود، بانک پارسیان با خرید سهام عمده این بانک و تغییر نام آن به «پارسیان بانک اروپا» می‌توانست فعالیت خود را در لندن آغاز کند. در بانک سابانچی ۶۹۰میلیون پوند (بیش از یک میلیارد دلار) سپرده وجود دارد که امکان مدیریت آن توسط بانک پارسیان وجود داشت. ۶۶درصد سهام این بانک متعلق به آک‌بانک (AKBANK) ترکیه و بقیه به موسسه تجاری یونیورسال اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ما از منابع مطلع، موسسه تجاری یونیورسال نیز برای فروش سهام خود در آک‌بانک به پارسیان اظهار تمایل کرده بود. چنانچه شعبه لندن بانک پارسیان امکان افتتاح می‌یافت، شرایط تاسیس شعبه در سایر کشورها و از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز برای این بانک فراهم می‌شد.