گروه بازارپول- مسعودرضا طاهری: ارزش طلا در بازار‌های آسیایی به دلیل کاهش بهای نفت و دیگر کالا‌ها و همچنین کاهش تقاضای شمش طلا برای مقابله با فشار‌های تورمی کاهش یافت.به نوشته بلومبرگ، طی سال‌‌جاری تقاضا برای خرید طلا قیمت آن را ۲۱درصد افزایش داده بود. روز گذشته بهای هر بشکه نفت‌خام به کمتر از ۵۹دلار رسید و در پی آن نیز قیمت طلا برای تحویل فوری از حد ۷۰/۶۲۸دلار به ازای هر اونس با ۶/۴دلار کاهش به سطح ۱۰/۶۲۴ رسید. در این میان طی روز‌های گذشته نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارز‌های عمده اصلی‌ترین عامل نوسان قیمت طلا بوده است.

نرخ سکه طلا در بازار داخلی نیز با کاهش محسوسی مواجه شد و از قیمت سکه بهارآزادی، سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۲۵۰۰تومان، ۱۰۰۰تومان، ۱۰۰۰تومان و ۷۰۰تومان کاسته شد. هر مثقال طلای ۱۷عیار نیز با ۷۵۰تومان کاهش قیمت مواجه شد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت جهانی طلا

علاوه بر تغییرات قیمت نفت‌خام و نرخ برابری دلار در مقابل ارز‌های عمده، الگو‌های مختلف بودجه و هزینه در دولت آمریکا نیز که در نهایت منجر به نوسانات ارزش دلار می‌شود در بازار طلا تاثیرگذار است.

بازگشت دموکرات‌های آمریکا به کنگره این کشور به معنی کسب اختیارات قانونی برای مبارزه با فساد اداری در این کشور است، در حالی که حضور نظامیان آمریکایی در عراق کماکان مرکز توجهات سیاسی جناح‌های افراطی راست و چپ در این کشور است. این شرایط چه تاثیری می‌تواند بر قیمت جهانی طلا در ماه‌ها و سال‌های آینده داشته باشد؟به گزارش سایت کیتکو، قیمت طلا طی چهار سال اخیر تا حد زیادی افزایش یافته که دلیل اصلی آن هزینه‌های بی‌رویه دولت آمریکا بوده است. هر دو جناح دموکرات‌ها و جمهوریخواهان می‌دانند که نمی‌توان مالیات‌های عمومی را افزایش داد. دولت آمریکا قصد دارد در این مورد عقب‌نشینی کند، هزینه‌های عمومی آمریکا طی دو سال آینده همچنان مهم‌ترین معضل اقتصاد این کشور خواهد بود.بازار طلا در جهان عمدتا متاثر از دلار آمریکا است که یک پول بین‌المللی و قابل رقابت است که بخشی از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی را به خود اختصاص داده است و نوسانات این ارز ضعف یا قوت ارز‌های دیگر را نشان می‌دهد و به نوعی میزان تورم واقعی را نیز در کشور‌های مختلف می‌توان با آن سنجید.کسری بودجه آمریکا نیز به شدت بر بازار طلای جهانی تاثیر می‌گذارد. بازار طلا کاملا الگو‌های هزینه‌ای کنگره و ادارات اقتصادی آمریکا را زیرنظر دارد. کسری بودجه در آمریکا با افزایش انتظارات درآمد دولت کاهش نمی‌یابد، اما کاهش واقعی هزینه‌های دولت به سرعت قیمت طلا را کاهش می‌دهد.