فاطمه بهادری- چندی پیش بانک‌مرکزی درخصوص فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری و تعاونی‌های اعتبار فاقد مجوز هشدار داد. طبق قانون این موسسه‌ها ظرف مدت یکسال پس از گرفتن موافقت اصولی باید نسبت به اجرای شرایط بانک‌مرکزی برای گرفتن مجوز نهایی اقدام کنند. تبدیل شدن به موسسه سهامی عام، تامین کفایت سرمایه لازم، تایید صلاحیت تخصصی مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره و تطبیق عملکرد با ضوابط و مقررات به عنوان شرایط کسب مجوز برای موسسه‌های فوق اعلام شده است.

تنها موسسه مالی و اعتباری بنیاد از میان چهار موسسه بدون مجوز اعلام کرد که تا پایان آبان ماه امسال مجوزش را دریافت خواهد کرد و از سه موسسه دیگر خبری نیست. این موسسه‌ها که اعلام می‌کنند برای کسب مجوز در تلاشند، زمان مشخصی را معین نکرده‌اند و با توجه به اخطار کتبی‌ای که اخیرا بانک‌مرکزی برای ۳موسسه مهر، قوامین و انصارالمجاهدین ارسال کرده، سرعت عمل بیشتری را از سوی موسسه‌های فوق می‌طلبد. گرچه این موسسه‌ها بر کسب موافقت اصولی از بانک‌مرکزی برای موجه نشان دادن فعالیتشان تاکید داشته و حتی در برخی از شعب خود تابلویی با عنوان دارای مجوز بانک‌مرکزی نصب کرده‌اند، اما اخطار اخیر بانک‌مرکزی زنگ خطری است که باید بیش از پیش به آن توجه کنند.

براساس قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، هر فعالیت پولی و بانکی بدون مجوز بانک‌مرکزی جرم شناخته شده و مجازات آن به میزان شش ماه حبس برای مجرم است.کسب مجوز برای هر فعالیت پولی در بند «ب» ماده ۴۲ قانون پولی و بانکی نیز لازم‌الاجرا شمرده شده و بانک‌مرکزی برای اجرای این روند مصر است. با این اوصاف ۳موسسه مالی و اعتباری فوق امروز در یک گردهمایی از تشکیل اتاق پایاپایشان خبر می‌دهند که قرار است ظرف ۲۴ تا ۴۸ساعت عملیات کلر را انجام دهد. حال با توجه به اینکه این موسسه‌ها نمی‌توانند بدون مجوز، حساب جاری داشته باشند، تاسیس این اتاق جالب توجه خواهد بود.بررسی تشکیل این اتاق از سال ۱۳۸۰ تا به حال انجام شده و قرار است از اول آذر ماه سال‌جاری شروع به فعالیت کند. تعامل این ۳موسسه که هر کدام صدها شعبه دارند به همین جا ختم نخواهد شد و با توجه به اینکه تنها بانک‌های خصوصی و دولتی می‌توانند در اتاق پایاپای به فعالیت بپردازند، این موسسه‌ها تلاش می‌کنند مشکل مجوز خود را به این شکل حل کنند.