بانک‌های ایرانی در کشور‌هایی شعبه تاسیس می‌کنند که توجیه اقتصادی داشته باشد که یکی از این کشور‌ها امارات است. فرید ضیاء الملکی، معاون مدیرعامل بانک سامان، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افتتاح شعبه از سوی بانک‌های خصوصی در خارج از کشور برای حل مشکل تحریم‌های مبادلات ارزی گفت: افتتاح شعب در خارج از کشور در جهت حل مشکل تحریم‌ مبادلات ارزی از سوی آمریکا نیست.

وی ادامه داد: براساس نامه‌ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی به تمامی‌ بانک‌ها ابلاغ کرده است به آنها پیشنهاد شده تا در کشور‌هایی همچون روسیه و بوسنی و هرزگوین شعبه تاسیس کنند. به گفته او بانک‌های خصوصی نیز همانند بانک‌های دولتی که در خارج از کشور دارای شعبه هستند بعد از رسیدن به رشد مناسب برای توسعه فعالیت در این کشور‌ها شعبه تاسیس و فعالیت خود را گسترش می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک سامان در خارج از کشور دارای کارگزار است و نه شعبه تاکید کرد: موافقت با تاسیس شعب در خارج از کشور وابسته به نظر بانک مرکزی محلی همان کشور است و ارتباط زیادی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران ندارد اما اگر مامورانی اعزام شوند مقررات آن وابسته به نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران است.

ضیاء الملکی با بیان اینکه تاسیس شعبه از سوی بانک‌ها در کشور‌های مورد پیشنهاد از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی (روسیه، بوسنی و هرزگوین و...) در حال بررسی است، تصریح کرد: تاسیس شعبه در این کشور‌ها توجیه اقتصادی ندارد بلکه کشور مدنظر بانک‌های ایرانی امارات است چراکه از توجیه اقتصادی بالایی برای جمع‌آوری سپرده برخوردار است.

او نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی را در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و ایجاد روابط بهتر میان کشور‌های ذکر شده و ایران دانست و افزود: بانک‌های ایرانی تمایل دارند در امارات و امثال این کشور شعبه تاسیس کنند، کشور‌های اروپایی نیز مدنظر بانک‌های خصوصی هستند چراکه این بانک‌ها به حد لازمی‌ رسیده‌اند که در این کشور‌ها شعبه تاسیس کنند.

او یکی از مشکلات بانک‌های ایرانی را برای تاسیس شعبه خارجی تامین سرمایه اولیه پیشنهادی از سوی بانک مرکزی محلی عنوان کرد و افزود: این بانک‌ها قادر به تامین این مبلغ سرمایه اولیه نیستند.