بانک توسعه صادرات ایران تا مبلغ ۵۰‌میلیون یورو از محل حساب ذخیره ارزی و بااستفاده از قانون بودجه ۱۳۸۵ برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در کشور قرقیزستان تسهیلات پرداخت می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، حداقل ۵۰‌درصد ارزش سرمایه‌گذاری می‌بایست منشا ایرانی داشته باشد و طرح‌هایی که‌ درصد بالاتری را واجد باشند در اولویت خواهند بود.

همچنین حداکثر سقف تامین مالی ۸۵‌درصد ارزش هر طرح بوده و مابقی آن از سوی متقاضی تامین خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: پرداخت و بازپرداخت تسهیلات و سود متعلقه به همان ارز دریافتی خواهد بود و حداکثر مدت اجرا و بازپرداخت، متناسب با نوع طرح، حداکثر ۱۰ سال تعیین می‌شود. همچنین متقاضی می‌تواند تمام یا بخشی از این تسهیلات را با نرخ‌های بخش صادرات مصوب شورای پول و اعتبار به ریال دریافت و اصل و سود متعلقه را ریالی بازپرداخت کند.

این اطلاعیه می‌افزاید: صندوق ضمانت صادرات ایران بنا به درخواست متقاضی یا بانک، صد‌ درصد ریسک‌های سیاسی و تجاری سرمایه‌گذاری را با دریافت کارمزد، بیمه خواهد کرد.

در ادامه این اطلاعیه به تسهیلات پرداخت شده از محل منابع بانک توسعه صادرات ایران اشاره شده و آمده است: درخواست‌هایی از سوی شرکت‌های ایرانی به مبلغ بیش از ۷۱‌میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در قرقیزستان به بانک توسعه صادرات ارایه شده که این بانک از محل منابع خود اجرای طرح‌هایی شامل تولید چیپس صابون، ‌راه‌اندازی خط تولید مایع پاک‌کننده و ایجاد کارگاه تولید یخچال‌های صنعتی را در کشور قرقیزستان با پرداخت بالغ بر ۹‌میلیارد ریال تسهیلات، تامین مالی کرده است.

خاطر نشان می‌شود با توجه به مصوبه هیات وزیران و طبق بند ۷ تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۸۵، مبلغ ۳‌میلیارد دلار به بانک توسعه صادرات ایران و بانک صنعت و معدن اختصاص یافته که تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری از این محل نیز امکانپذیر است.